گزارش یک مورد تظاهر استوئید استوما با علایم سندرم کانال کارپ

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تومور استویید استوما در استخوانهای کارپ به ندرت دیده می شود. اکثرا این تومور به صورت درد شبانه خود را بروز میدهد، اما تظاهرات ناشایع مختلفی برای این تومور ذکر شده است که این تظاهرات تشخیص تومور را مشکل می کند. هدف از گزارش این مورد بیان یکی از این تظاهرات ناشایع می باشد تا بهتر بتوان به تشخیص سریع این تومور کمک کرد.
معرفی بیمار: بیمار زن 27 ساله و خانه دار بود که با شکایت از درد انگشتان دست راست به درمانگاه ارتوپدی بیمارستان شهید چمران شهر شیراز در سال 1384 مراجعه نمود. درد بیمار در انگشتان شست، اشاره و میانی وجود داشت که این درد، دایمی و پیشرونده با افزایش در شب بود که حدود ساعت 4-3 صبح بیمار را از خواب بیدار می کرد. بیمار قبلا با تشخیص سندرم کانال کارپ، تحت جراحی آزادسازی کانال کارپ قرار گرفته بود، اما هیچ گونه بهبود حاصل نشده بود. به دنبال عدم بهبود، وابستگی بیمار به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی بیشترشده بود. در معاینه حرکت مفصل مچ دست به دلیل درد مقداری محدودیت داشت. تست فالن مثبت اما تست تینل منفی بود. در دو بررسی نوار عصب که از عصب مدیان همین دست انجام شده بود قبل و بعد از عمل آزادسازی کانال کارپ، کاهش سرعت عصب مدیان واضح بود. به دلیل وجود مقداری تندرنس در معاینه، رادیوگرافی انجام گرفت که در آن تومور اسکافویید مشخص گردید و بررسی سیتی اسکن آن را تایید کرد.
نتیجه گیری
این بیمار اولین مورد گزارش شده تاکنون میباشد که نشان می دهد یکی از دلایل سندرم کانال کارپ میتواند وجود استویید استوما در استخوان اسکافویید باشد که به نظر میرسد انجام رادیوگرافی در بیماران با علایم سندرم کانال کارپ ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p377022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!