بررسی شیوع علایم گرفتاری عقده های قاعده ای در بیماران اسکیزوفرن، اسکیزوافکتیو و دو قطبی مراجعه کننده به مرکز روانپزشکی بیمارستان امام حسین تهران، سال های 83-1382

چکیده:
سابقه و هدف
اسکیزوفرنی شدیدترین و ناتوان کننده ترین اختلال روانی است که تشخیص و درمان زود هنگاه آن می تواند در جلوگیری از بروز عوارض و نیز ناتوانی های ناشی از آن موثر باشد. شیوع این بیماری در طول عمر 1-1.5 درصد است. این بیماری در نتیجه اختلال در فعالیت سیستم دوپامینرژیک و سایر نوروترنسمیترها ایجا می شود. به علت آسیب عقده های قاعده ای در این بیماری، علایمی نظیرشکلک در آوردن، تکان خوردن پره های بینی، تکان خوردن سر و بیرون آمدن زبان دیده می شود که گاهی در برخی از اختلالات روانپزشکی نیز گزارش شده است. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع علایم گرفتاری عقده های قاعده ای در بیماران اسکیزوفرن، اسکیزوافکتیو و دو قطبی و تعیین اختصاصی بودن این علایم برای اسکیزوفرنی بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. یکصد و پنجاه بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو و دو قطبی مراجعه کننده به مجموعه روانپزشکی بیمارستان امام حسین تهران در سال های 1382-83 از نظر وجود علایم عقده های قاعده ای مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه مشخص شد که از نظر نسبت بروز علایم فوق تفاوت معنی داری بین سه گروه بیماری وجود ندارد (P>0.05). ولی نسبت بیرون آمدن زبان در گروه اسکیزوفرنی به طور معنی داری بیشتر است (P=0.017).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که شیوع علایم عقده های قاعده ای برای اسکیزوفرنی، اختصاصی نیست. بغیر از علامت بیرون آمدن زبان، تفاوتی در شیوع بقیه علایم بین این سه بیماری وجود ندارد. اما با توجه به اینکه بیماران از نظر وجود علایم فقط یک بار تحت بررسی قرار گرفتند و هنگام بررسی هر یک در مراحل مختلفی از درمان بودند (مثلا عده ای برای بار اول مراجعه می کردند و عده ای مدتی از شروع درمان شان می گذشت)، وجود علایم تحت تاثیر بعضی عوامل از قبیل مدت مصرف دارو و نوع داروی مصرفی و نظایر اینها قرار می گیرد. بنابراین، توصیه می شود که در شروع بیماری و هنگامی که هنوز هیچ درمان دارویی برای بیمار آغاز نشده است، بیمار از نظر این علایم مورد بررسی قرار گیرد و در فواصل مشخص از شروع درمان نیز دوباره بررسی شود تا اولا هنگاه تحقیق شرایط یکسانی برای همه بیماران فراهم شود ثانیا تغییراتی را که پس از مصرف هر دارو در علایم بیمار ایجاد می شود بتوان بررسی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p381305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!