بررسی فراوانی مشکلات روانی بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان

چکیده:
مقدمه
دیالیز به عنوان راه حلی در درمان بیماران نارسایی مزمن کلیه، فرآیندی استرس زاست و مشکلات روانشناختی و اجتماعی متعددی را در پی دارد که می تواند زمینه بروز اختلال روانی در این بیماران باشد.
هدف
با توجه به شیوع بالای بیماری های روانی در جامعه، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بهداشت روانی بیماران همودیالیزی و مقایسه با جمعیت سالم انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی بر 40 بیمار همودیالیزی بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان و 40 فرد سالم که از نظر متغیرهایی نظیر سن، جنس، تاهل و تحصیلات همسان سازی شده بودند، در سال1381 انجام شد. در این مطالعه وضعیت بهداشت روانی بیماران و گروه شاهد با استفاده از پرسشنامه استاندارد وضعیت سلامت عمومی- فرم 28 سوالی- و بهره گیری از آمار توصیفی و تحلیلی بررسی و مقایسه شد.
نتایج
بیماران دیالیزی (با میانگین نمره 11.65) نسبت به گروه شاهد (با میانگین نمره 6.20) سطح بهداشت روانی پایین تری داشتند و نتیجه آزمون تی تفاوت بین دو گروه را معنی دار نشان داد (p<0/001). همچنین بین دفعات دیالیز در هفته (p<0/09) و جنسیت (p<0/03) با بهداشت روانی بیماران کلیوی دیالیز شونده ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن سطح بهداشت روانی بیماران همودیالیزی، توصیه می شود، گروه روانپزشکی با اقدام درمانی قبل و ضمن دوره دیالیز، به سازگاری و ارتقاء سطح سلامت روانی این گروه بیماران در معرض خطر کمک کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p383347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!