بررسی تیتر IgE سرمی و شمارش ائوزینوفیل های ترشحات بینی در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک

پیام:
چکیده:
زمینه
رینیت آلرژیک بیماری مزمنی است که گرفتاری ریوی آن به صورت آسم آلرژیک تظاهر می یابد. بعضی از مراجع رابطه معنی داری بین علایم بیماری و تعداد ائوزینوفیل های ترشحات بینی بیماران ذکر کرده اند. این مطالعه به منظور بررسی تیتر IgE در سرم بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک و تعیین رابطه آن با تعداد ائوزینوفیل های موجود در ترشحات بینی آنان انجام گردید.
روش کار
در این مطالعه 92 نفر از بیماران مبتلا به گرفتگی غیر آناتومیکال بینی از نظر میزان IgE سرمی به روش ELISA بررسی شدند. از این بیماران به طور همزمان اسمیر ترشحات بینی جهت تعیین درصد ائوزینوفیل آن، تهیه شد. به علاوه برای کلیه بیماران پرسشنامه ای شامل سن، جنس، شغل، حساسیت به عوامل آلرژیک محیطی و سابقه حساسیت در افراد خانواده، تکمیل گردید.
یافته ها
48.9% بیماران مورد مطالعه دارای تیتر بالای IgE سرمی (بالاتر از 100IU/ml) بودند. همچنین در 15.6% بیماران مورد مطالعه در بررسی میکروسکپی ترشحات بینی، ائوزینوفیلی بیش از 5 عدد در هر HPF مشاهده شد. رابطه معنی داری بین تعداد ائوزینوفیل های ترشحات بینی و وجود رینیت آلرژیک وجود نداشت. در مقابل، بین وجود رینیت آلرژیک، محل سکونت و شغل بیماران رابطه معنی داری مشاهده گردید (P<0.05).
نتیجه گیری
به نظر می رسد سنجش تیتر IgE سرم در تشخیص رینیت آلرژیک ضروری باشد. تعداد ائوزینوفیل های ترشحات بینی نمی تواند به تنهایی عامل تعیین کننده ای در تشخیص بیماری باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p384985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!