بررسی شیوع نفروپاتی دیابتی در بدو تشخیص دیابت نوع 2 در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه دیابت اهواز

چکیده:
هدف
بیماری دیابت یکی از بیماری های شایع و پرعارضه می باشد. بیش از 90 درصد بیماران دیابتی، مبتلا به نوع دوم این بیماری می باشند که می تواند سالها بدون ایجاد علامت خاص در بیمار، پیشرفت نماید و مکررا دیده می شود که این بیماران در بدو تشخیص دچار عوارض مزمن این بیماری از جمله نفروپاتی دیابتی که ناشی از گذشت چندین سال از شروع بیماری است، می باشند.
روش بررسی
این مطالعه جهت بررسی شیوع مراحل مختلف نفروپاتی دیابتی در بیماران تازه تشخیص داده شده دیابت نوع 2 می باشد. برای همه بیماران پرسشنامه ای شامل سن، جنس، سابقه فشارخون و هیپرلیپیدمی پر شد و کشت ادرار، تجزیه ادرار و حجم و کراتی نین و میکروآلبومین و پروتئین ادرار 24 ساعته و LDL, HDL, HbA1C، تری گلیسیرید و کلسترول، کراتی نین سرم در همه بیماران بررسی شد.
یافته ها
جمعیت مورد مطالعه شامل 27 مرد و 33 زن بود (جمعا 60 نفر) که حدود نیمی از آنها کمتر از 40 سال و حدود 80 درصد بیماران زیر 50 سال سن داشتند. 16.7 درصد بیماران میکروآلبومین ادرار 24 ساعته بین 300-30 میلی گرم / در روز داشتند. 2 نفر از بیماران کراتی نین سرم بالای 1.5 داشتند و در فاز ازوتمی بودند (3.3 درصد). 47 درصد بیماران فشار خون بالای 140.90 میلی متر جیوه داشتند و 58 درصد بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی بودند (20 درصد بیماران افزایش تری گلیسیرید، 27 درصد افزایش کلسترول و 11 درصد افزایش تری گلیسیرید و کلسترول داشتند). شیوع فشار خون و هیپرلیپیدمی در بیماران مبتلا به نفروپاتی نسبت به بیماران بدون نفروپاتی بالاتر بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (به ترتیب p<0.001, P<0.01). HbA1C در 2 درصد از بیماران کمتر از 6، در 46 درصد بین 6-9 و در 52 درصد بیشتر از 9 بود. سطح HbA1C بین بیماران با و بدون نفروپاتی اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد، حدود 20 درصد بیماران دیابتی نوع 2 بررسی شده، در بدو تشخیص بیماری مبتلا به نفروپاتی دیابتی هستند که حاکی از شروع بیماری چندین سال قبل از زمان تشخیص آن و بیانگر لزوم غربالگری دیابت در جامعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
591
لینک کوتاه:
magiran.com/p388808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!