استفاده از کربن فعال گرانول در فرایند کربن زیستی به منظور حذف مواد آلی و رنگ پسابهای صنایع نساجی

پیام:
چکیده:
حذف رنگ و مواد آلی پیچیده یکی از مشکلات مهم در تصفیه پساب های صنعتی است. صنایعی مانند نساجی که دارای پساب حاوی مواد شیمیایی متفاوت، از جمله رنگ های مصنوعی (سنتتیک) هستند همیشه با مشکل از بین بردن رنگ و یا کاهش غلظت مواد آلی برحسب COD مواجه هستند. روش های تصفیه بیولوژیکی و یا جذب سطحی در حذف و یا جداسازی رنگ، اغلب ناموفق و یا تاحدودی موثر هستند. در این پژوهش، روش جذب سطحی و لجن فعال شده که به نام فرایند کربن زیستی شناخته شده است برای حذف رنگ و مواد آلی مورد مطالعه قرار گرفت. پساب واقعی یک کارخانه رنگرزی (نساجی) در حومه تهران در یک واحد پایلوت مورد آزمایش قرار گرفت. پایلوت که متشکل از دو دستگاه راکتور لجن فعال بود به صورت مداوم راه اندازی شد و پس از رسیدن به شرایط پایدار پساب صنعتی واحد نساجی جایگزین پساب مصنوعی شد تا میکرواورگانیسم ها به خوراک جدید تطبیق داده شوند. پس از راهبری دستگاه به مدت معین، کربن فعال گرانول (GAC) به مخزن لجن فعال اضافه شد و عملکرد دستگاه پایلوت با اندازه گیری رنگ، COD و BOD5 مورد ارزیابی قرار گرفت. در زمان ماند طولانی در راکتوری که بدون GAC راهبری می شد حداکثر کاهش COD به حدود 90 درصد و کاهش رنگ به 88 درصد رسید ولی در راکتور دارای GAC کاهش COD به 96 درصد و کاهش رنگ به 92 درصد افزایش پیدا کرد. این تفاوت در زمان های کوتاه تر بسیار متفاوت بوده و نقش فرایند کربن زیستی به طور کامل مشخص می شود. به این ترتیب مشخص شد که فرایند کربن زیستی می تواند کمک موثری در حذف آلاینده ها و رنگ پساب های نساجی بنماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p389168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!