مقایسه تغذیه مداوم و متناوب در نوزادان کم وزن تغذیه شده با شیر مادر در NICU بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوزادان با وزن تولد کمتر از 1500 گرم حدود 1% نوزادان را تشکیل داده ولی از نظر میزان فوت تا 50% مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص می دهند. با توجه به اهمیت این گروه از نوزادان که قادر به مکیدن نیستند تصمیم گرفته شد تا تغذیه از طریق NGT به دو روش متناوب هر 2 ساعت و مداوم با پمپ با شیر مادر انجام گرفته و وزن گیری دو گروه با هم مقایسه شده و عوارض احتمالی بررسی شود.
روش کار
مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده از سال 1383-1382 در بیمارستان امام رضا انجام شده است. در این پژوهش تمام نوزادانی که وزن تولد کمتر از 1500 گرم داشته اند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. وزن نوزادان هر سه روز تا هنگام ترخیص جمع آوری شده است. جهت تجزیه تحلیل آماری اطلاعات از آزمون های T-student و chi-square استفاده شده است و P<0.05 معنی دار تلقی شد.
یافته ها
در این مطالعه نوزادان با وزن تولد کمتر از 1500 گرم، بستری در NICU در دو گروه تغذیه متناوب و مداوم قرار داشتند. نوزادان از هنگامی که مقدار حجم شیر به CC/Kg 100 رسید وارد مطالعه شدند. دو گروه از نظر وزن تولد، سن تولد و سن شروع تغذیه، وزن ورود به مطالعه و سن ورود به مطالعه همگن بودند.
کلا از 73 نوزاد تعداد 61 نوزاد ترخیص شدند و 11 نوزاد فوت نمودند و یک نوزاد به علت ترخیص قبل از یک هفته از مطالعه حذف شد. در مجموع در این مطالعه در هر دو روش در وزن گیری و تحمل تغذیه ورسیدن به وزن تولدو وزن زمان ترخیص اختلاف قابل توجهی نداشت (0.33=P).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه مشخص شد که در صورت به کار بردن هر یک از این روش ها، اختلاف قابل توجهی وجود نخواهد نداشت (0.33=P).
زبان:
فارسی
در صفحه:
257
لینک کوتاه:
magiran.com/p394199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!