بررسی کلینیکی Carisol v و وسایل چرخشی در برداشت پوسیدگی در مولرهای شیری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در درمانهای دندانپزشکی به خصوص برای کودکان استفاده از روش های غیرتهاجمی و همچنین توجه به راحتی بیمار حین کار از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه کلینیکی Carisolv و وسایل چرخشی در برداشت پوسیدگی در مولرهای شیری می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 25 کودک یا متوسط سنی 7.02±1.64 سال شرکت داشتند. مولرهای شیری طرف مقابل که میزان پوسیدگی آنها قابل مقایسه با یکدیگر بود برای برداشت پوسیدگی به وسیله Carisolv و وسایل چرخشی انتخاب شدند. برداشت پوسیدگی این دو روش با استفاده از معیارهای کلینیکی مقایسه شد. همچنین زمان برداشت پوسیدگی، نیاز به بی حسی موضعی و احساس پوسیدگی این دو روش با استفاده از معیارهای کلینیکی مقایسه شد. همچنین زمان برداشت پوسیدگی، نیاز به بی حسی موضعی و احساس بیمار در این روش مقایسه گردید. آزمون های آماری با استفاده از آزمون McNemar و Paired انجام شد.
یافته ها
برداشت پوسیدگی در روش چرخشی 100% و روش Carisolv، 88% بود (P=0.0001). از بیماران استفاده از روش Carisolv را نسبت به وسایل چرخشی ترجیح دادند. 28% از بیماران با استفاده از وسایل چرخشی نیاز به بی حسی موضعی داشتند، در حالی که در روش Carisolv هیچ کدام از کودکان نیاز به تزریق نداشتند (P=0.002). زمان برداشت پوسیدگی در روش Carisolv به طور معنی دار بیشتر از روش چرخشی بود (P=0.0001)، اما طولانی بودن کار اثر منفی بر روی رفتار کودکان نداشت.
نتیجه گیری
روش شیمیایی برداشت پوسیدگی با استفاده از Carisolv به عنوان یک روش درمانی آتروماتیک موثر بوده و توان کاربرد در دندانپزشکی کودکان را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p394944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!