بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه کفایت آموزش های داده شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب در بخش زنان و زایمان

پیام:
چکیده:
زمینه
دانشجویان به عنوان عناصر اصلی آموزش یکی از بهترین منابع اطلاعات در هر سیستم آموزشی می باشند. یکی از مواردی که می توان از این منبع اطلاعاتی بهره برد، میزان تحقق اهداف آموزشی است.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین کفایت آموزشی های ارایه شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب از دیدگاه کارورزان پزشکی در بخش زنان و زایمان صورت گرفت.
روش کار
کلیه کارورزان شاغل در سال تحصیلی 84-85 شامل 93 نفر نمونه این پژوهش بودند. ابزار گردآوری داده های پرسشنامه ای حاوی سر فصل دروس آموزش مربوط به کارورزان در بخش زنان و زایمان بود که از کارورز خواسته شده بود درصد کفایت آموزش های ارایه شده در هر مورد را تعیین نمایند.
یافته ها
از بین 93 کارورز مورد مطالعه 63.3 درصد مونث. 71.1 مجرد و 55.2 درصد ورودی قبل از سال 78 بودند. میانگین (انحراف معیار±) سن 25.7 سال (± 2.2) بود. 46.6 درصد کارورزان برنامه مصوب مربوط به دوره زنان و زایمان را مطالعه کرده بودند و 52.9 درصد بیان کردند که اهداف آموزشی در ابتدای دوره در قالب طرح درس به آنها ارایه شده بود. بیشترین درصد کفایت آموزش گزارش شده مربوط به تعیین سن حاملگی و تاریخ زایمان بر اساس LMP (90.7 درصد)، کنترل صدای قلب جنین، کنترل انقباضات رحم و حرکات جنین (87.3 درصد) و مراقبت های دوران بارداری (81.6 درصد) و کمترین درصد مربوط به خارج کردن و گذاشتن نور پلانت (به ترتیب 16.2 و 16.8 درصد) و گذاشتن IUD (19.8 درصد) بود. مقایسه میانگین درصد کل کفایت آموزش و میانگین دو حیطه قدامات تشخیصی و درمانی و حیطه اقدامات فوری با توجه به متغیرهای سن، سال ورود، وضعیت تاهل و جنس تفاوت معنی داری را نشان ندادند. میانگین (انحراف معیار ±) نمره کل کفایت آموزش در زمینه اقدامات تشخیصی و درمانی شامل 31 مورد، 55.8 (± 14.3) و در مورد اقدامات ضروری در برخورد با موارد اورژانس شامل 8 مورد، 52.23 (± 21.1) و دارای اختلاف معنی دار بود (P=0.004).
بحث و نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که از دیدگاه کارورزان پزشکی، آموزش های ارایه شده در بخش زنان و زایمان در بیشتر موارد حیطه اقدامات تشخیصی - درمانی و اقدامات ضروری در برخورد با موارد اورژانس تا حدودی با اهداف مصوب تطابق دارد که البته کافی به نظر نمی رسد. بنابراین بهبود و ارتقا کیفیت آموزش در مقطع بالینی و ارزیابی مستمر آن از نظر انطباق با اهداف آموزشی و تطابق این اهداف با نیازهای در حال تغییر جامعه ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p402044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!