مقایسه سه داروی پتدین، کلونیدین و فنتانیل در درمان لرز پس از بی حسی نخاعی جهت عمل سزارین انتخابی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
لرز پس از عمل جراحی یکی از عوارض شایع متعاقب بیهوشی و بیحسی ناحی های از جمله بیحسی نخاعی میباشد که اخیرا به علت استفاده از مخدرها و نگهداری بیماران در حالت نرموترمیک این عارضه رو به کاهش است. جهت درمان این عارضه داروهای مختلفی مصرف میشوند. هدف از این مطالعه مقایسه سه داروی پتدین، کلونیدین و فنتانیل در درمان لرز پس از بیحسی نخاعی جهت عمل جراحی سزارین انتخابی میباشد.
مواد و روش ها
پژوهش فوق یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور بوده که بر روی60 زن با وضعیت فیزیکی یک و دو تقسیم بندی انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا انجام شد. این بیماران برای انجام عمل جراحی سزارین انتخابی اولین بار به بیمارستانهای رازی و امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1382 مراجعه کرده بودند. بیماران مراجعه کننده که شرایط شرکت در مطالعه را داشتند به روش تصادفی بلوکی به یکی از سه گروه مورد مطالعه تخصیص داده شدند. این بیماران دچار لرز پس از بیحسی نخاعی شده بودند که به صورت تصادفی انتخاب و به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند. سپس لرز آنها با سه داروی پتدین 25 میلیگرم، کلونیدین 30 میکروگرم و فنتانیل 50 میکروگرم به روش تجویز وریدی درمان شد. در صورت عدم جوابدهی به تزریق اول، به فاصله هر 5 دقیقه تا سه بار دارو تکرار میشد. در پایان بیماران از نظر پاسخ به درمان، تغییرات همودینامیک و عوارض جانبی بررسی و داده ها در فرم اطلاعاتی ثبت شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخصهای توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بین سه گروه دارویی از نظر پاسخ به درمان لرز پس از تزریق اول اختلاف معنی داری وجود داشت، به طوری که در گروه پتدین 70 درصد، کلونیدین 50 درصد و فنتانیل 30 درصد موارد درمان شدند (0.04= p). از نظر بروز عوارض جانبی؛ تاکیکاردی 10 درصد و تهوع و استفراغ 15 درصد با پتدین، خشکیدهان 16.7 درصد و خواب آلودگی 3.3 درصد با کلونیدین و تهوع و استفراغ 3.3 درصد با فنتانیل بود (0.05=p). وضعیت همودینامیک با سه داروی کلونیدین، پتدین و فنتانیل تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
تزریق وریدی کلونیدین در کنترل لرز و همزمان ثبات همودینامیک موثر است. هر چند که پتدین در کنترل لرز از کلونیدین موثرتر است، اما عوارض آن در مقایسه با کلونیدین و فنتانیل نیز جدی تر میباشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p405472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!