عوامل موثر بر سوء تغذیه کودکان 6 تا 30 ماهه تحت مراقبت مراکز بهداشتی استان هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
سوء تغذیه به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی در کشورمان مطرح است و بررسی کشوری رشد در سال 1377 نشان داد که 800.000 کودک دچار نوع متوسط و شدید انواع کم بود وزن هستند. یکی از مناطق اصلی شیوع این مشکل استان هرمزگان است و لازم است عوامل موثر و ریسک فاکتورهای کم وزنی در کودکان زیر 5 سال این منطقه بررسی و تعیین شود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی 1725 نمونه انتخاب و آنالیز بر حسب کم وزنی، به عنوان متغیر وابسته، به روش مورد– شاهد انجام شد. اطلاعات لازم توسط پرونده بهداشتی خانوار و مصاحبه با والدین کودک جمع آوری شد. رابطه 21 متغیری که به عنوان عوامل خطر یا نقش مخدوش کنندگی و یا متغیر زمینه ای مطرح بودند، با متغیر کم بود وزن بر اساس شاخص امتیاز استاندارد شده وزن مناسب برای سن یا WAZ (Weight for Age Z-score) تعیین شد.
نتایج
در این مطالعه، شغل پدر با P<0.04، سطح تحصیلات والدین، فاصله بین دو زایمان، سکونت در شهر یا روستا (همگی با P<0.001) و بعد خانوار P<0.004 و عدم آشنایی مادر با منحنی پایش رشد کودک با P<0.03، با کم وزنی برای سن رابطه نشان دادند. از نظر سنی میانگین سن کودک مورد 2.3 ماه بیش از گروه شاهد بود (P<0.001) دو متغیر استفاده از مهد کودک (P<0.005) و سابقه مثبت واکسیناسیون (P<0.018) هم اثر پیش گیری کننده خود را بر کم وزنی برای سن مشخص کردند از نظر سایر متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معنی داری در گروه مورد و شاهد به دست نیامد.
نتیجه گیری
کودکان خانوارهای کم سواد، کارگر، کشاورز و خانواده های پر تعداد و روستایی که مادران خانواده با منحنی رشد آشنایی ندارند و یا امکان استفاده از مهد کودک را ندارند، در معرض خظر سوء تغذیه هستند. این متغیرها به شدت تحت تاثیر وضعت اقتصادی و بیانگر جایگاه خاص فقر اقتصادی در سوء تغذیه اطفال منطقه هستند. از طرفی ایمن سازی کامل و آموزش منحنی رشد کودک توسط مراکز بهداشتی اثر حفاظتی خود را در بروز سوء تغذیه نشان داده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p409520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!