ترمودینامیک سیستم های کوچک - تصحیحی بر تئوری عمومی Hill

پیام:
چکیده:
نانوتکنولوژی یکی از مهم ترین علومی است که درتمام حوزه ها وارد و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. بخش گسترده ای از این تحقیقات، بررسی خواص سیستم ها و مواد در مقیاس نانو و مقایسه با همتای ماکروسکوپی آنها می باشد. علاوه بر این، تحقیقاتی هم روی ترمودینامیک این گونه سیستم ها صورت گرفته است. از جمله مهم ترین مباحث ترمودینامیک سیستم های کوچک می توان به ترمودینامیک سیستم های کلوییدی، ترمودینامیک حاکم بر محلول های پروتئینی و آنزیمی؛ و ترمودینامیک مواد اشاره کرد. مهم ترین مشخصه ای که در ترمودینامیک سیستم های کوچک مطرح است خواص ذاتی یا غیر افزونی است. با کاهش ابعاد سیستم، نسبت تعداد اتم های موجود در سطح، به تعداد اتم های موجود در حجم افزایش می یابد و این باعث افزایش اهمیت سهم سطح در فیزیک این سیستم ها می شود. در ترمودینامیک سیستم های کوچک دو رویکرد کلی وجود دارد: یکی کارهایی که Hill با همکاری Chamberlin انجام داده است که در آن روابط ترمودینامیکی را با در نظر گرفتن اثرات سطحی اصلاح کرده است و دیگری نتایج کلی مکانیک آماری Boltzman- Gibbs است که علاوه بر بررسی خواص جمع پذیری کمیات ترمودینامیک، خصوصیات غیر گسترده این سیستم ها را نیز شامل می شود. درنهایت، هر دو رویکرد، یک طرح کلی را برای تعمیم ترمودینامیک ماکروسکوپی به سیستم های کوچک بیان می کند. در این تحقیق اثرات نوسانات حرارتی (که کاربرد مهمی نیز در صنایع دارد) درتئوری Hill در نظر گرفته شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p410242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!