بررسی رادیوگرافیک استئواسکلروز ایدیوپاتیک در مراجعین به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد از آذر 1381 تا اردیبهشت 1383

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استئواسکلروز ایدیوپاتیک از ضایعات رادیواپک شایع استخوان فک است. این ضایعه بدون علامت بوده و اغلب در رادیوگرافی های مختلف به طور تصادفی کشف می گردد. هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات رادیوگرافیک استئواسکلروز ایدیوپاتیک در استخوان های فکین در مراجعین به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی تعداد 300 رادیوگرافی پانورامیک متعلق به 125 مرد و 175 زن مراجعه کننده به بخش رادیولوژی که به دلایل مختلف تهیه شده بود، از نظر وجود استئواسکلروز ایدیوپاتیک مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مربوط به هر رادیوگرافی شامل: محل، تعداد، شکل و اندازه ضایعه، نوع ارتباط با دندان و دامنه دانسیته ضایعه (ترابیکولار-کورتیکال) و نیز اطلاعات مربوط به سن، جنس و سابقه ابتلای به بیماری های سوء جذب گوارشی و نارسایی مزمن کلیوی بیماران با استفاده از آزمون های مجذور کای t-student, مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

از کل رادیوگرافی های مورد بررسی فقط در 27 بیمار (9%)، 40 مورد استئواسکلروز ایدیوپاتیک به اشکال و اندازه های مختلف (2cm 09/1 > و > 2 cm 04/0) مشاهده شد که اغلب حدودی مشخص (65%) و دانسیته ترابیکولار (5/62%) داشتند. بیشتر ضایعات در فک پایین خصوصا در ناحیه پرمولر دوم (5/47%) و مولر اول (5/42%) و اکثرا بدون ارتباط با دندان (5/57%) بودند. بیشترین فراوانی این ضایعات به ترتیب در دهه های سنی دوم (6/29%)، سوم و چهارم زندگی (9/25%) بود.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده با مطالعات قبلی مشابهت داشت. به علاوه 3/1 از افراد مبتلا به استئواسکلروز ایدیوپاتیک نارسایی مزمن کلیوی نیز داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p410822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!