اثر عصاره برگ مو بر فعالیت مکانیکی ایلئوم موش صحرایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تاکنون در مورد خواص دانه انگور (Vitis Vinifera) تحقیقات فراوانی انجام شده ولی در باره خواص فارماکولوژی برگ انگور کمتر تحقیق شده است. عصاره آبی الکلی برگ مو انقباض ناشی از کلرورپتاسیم و اکسی‌توسین را در رحم موش صحرایی مهار کرده و نیز سبب شل شدن آیورت می‌گردد. هدف این تحقیق بررسی اثر عصاره آبی الکلی برگ مو بر انقباضات ناشی از چند محرک شناخته شده در ایلیوم موش صحرایی و تا حدودی روشن نمودن مکانیسم این اثر می‌باشد.

روش بررسی

عصاره برگ مو با استفاده از الکل 70% با روش خیساندن تهیه و حلال آن تبخیر گردید. قطعاتی به‌طول cm2 از انتهای ایلیوم موش صحرایی Sprague Dawley در حمام بافت حاوی محلول تایرود قرار داده شد. محلول حمام بافت به‌طور دایم اکسیژنه می‌شد. جهت تحریک ایلیوم از کلرورپتاسیم، استیل‌کولین و کلرورباریم استفاده شد. انقباضات ایلیوم به روش ایزوتونیک و تحت 5/0گرم کشش اولیه ثبت شد و نتایج به‌صورت میزان کوتاه شدگی (بر حسب میلی‌متر) و یا میزان شل شدگی بر حسب درصد محاسبه گردید. یافته‌ها: عصاره آبی الکلی برگ مو (25/0، 5/0، 1، 2 و mg/ml 4) بصورت وابسته به غلظت سبب مهار انقباض ناشی از کلرورپتاسیم (mM60) می‌شود (001/0P<). بکاربردن آنتاگونیست آدرنوسپتورها (پروپرانولول μM1) مانع بروز این اثر مهاری نگردید. همچنین عصاره (mg/ml1) انقباض ایلیوم ناشی از استیل‌کولین (05/0 و μg/ml 5/0) را کاهش داد (به ترتیب 001/0P< و 05/0P<). با این وجود، عصاره (mg/ml2) تاثیری بر انقباض ناشی از کلرورباریم(mM4) نداشت. نتیجه‌گیری: عصاره آبی الکلی برگ مو احتمالا از طریق مسدود کردن کانالهای کلسیمی وابسته به ولتاژ موجب مهار انقباض ایلیوم موش صحرایی شده است. کلرور‌باریم با افزایش رهایش کلسیم از منابع درون سلولی سبب انقباض گردیده و لذا عصاره قادر به مهار انقباض ناشی از آن نبوده است. همچنین نتایج این تحقیق با کاربرد سنتی برگ مو برای معالجه اسهال همخوانی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p411693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!