بررسی میزان آنزیم و فعالیت آنزیماتیک پروتئازهای موجود در شیرابه اندام های هوایی مختلف انجیر بومی خراسان در فصول مختلف سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیرابه گیاه انجیر به عنوان منبعی غنی از آنزیم پروتئاز فیسین مدت ها است که شناخته شده و این آنزیم کاربرد وسیعی در زمینه تهیه مواد خوراکی، دارویی و تشیخص طبی دارد. گیاه انجیر به خوبی در استان خراسان رضوی قابل پرورش و باروری است.
هدف
تعیین میزان شیرابه در این گیاه برای تعیین بهترین زمان و اندام برای استحصال شیرابه. بنابراین این گیاه را از نظر میزان آنزیم موجود در شیرابه اش بررسی کردیم.
روش بررسی
در این بررسی اندام های هوایی که در آنها شیرابه جریان دارد (سرشاخه، تنه، برگ و میوه نارس) انتخاب، و شیرابه موجود به روش خراش دادن توسط تیغ جمع آوری شد. به منظور بررسی تاثیر فصل بر میزان و فعالیت آنزیم، جمع آوری شیرابه ها در فصول مختلف انجام گردید.
روش اندازه گیری فعالیت آنزیمی مبتنی بر تاثیر آنزیم بر سوبسترای کازیین بود. فعالیت آنزیمی در مقایسه با فعالیت آنزیمی محلول استاندارد پاپائین تعیین گردید. در این مطالعه غلظت یون کلسیم موجود در شیرابه به عنوان یک فعال کننده آنزیمی بررسی شد.
یافته ها
فعالیت پروتئازی شیرابه انجیر بومی خراسان 50 الی 100 بار بیشتر از پاپاین به دست آمد. میزان فعالیت آنزیمی فیسین در اندام ها و فصول مختلف متفاوت بوده و با فصل تغییر می کند. میزان یون کلسیم شیرابه هم وابسته به فصل و اندام می باشد.
نتایج
بهترین فصل جمع آوری شیرابه جهت استحصال فیسین پاییز و بهترین اندام جهت این منظور سرشاخه های جوان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p413013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!