بررسی نقش بیمارستان شهید قلی پور بوکان در رفع نیازهای منطقه

نویسنده:
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی نقش بیمارستان شهید دکتر قلی پور بوکان در رفع نیاز های درمانی منطقه درسال 1382 صورت گرفت.
این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی است. جهت انجام پژوهش240 نفر از افراد منطقه در شهر و روستا به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، داده ها به صورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد و نتایج زیر بدست آمد.
بیشترین بعد خانوار در جمعیت شهری مورد پژوهش خانواده های 4-3 نفره و در جمعیت روستایی 6-5 نفره بود.با توجه به اجرای بیمه همگانی، حدود 27 درصد از جمعیت شهری مورد پژوهش هیچگونه بیمه ای نداشتند.
بیشترین افراد در جمعیت شهری مورد پژوهش از مطب استفاده کرده(72 درصد) در حالی که جمعیت روستایی مورد پژوهش بیشتر از بیمارستان بوکان جهت رفع نیازهای درمانی خود استفاده نموده اند(95 درصد).
5/92درصد افراد در جمعیت شهری و روستایی مورد پژوهش به نسبت تقریبا مساوی از بیمارستان در مورد مراجعه بیماران اورژانسی خود استفاده نموده اند. 66درصد داروهای تجویز شده توسط پزشک بیشتر در داروخانه های عمومی شهر تهیه شده و داروخانه بیمارستان34درصد نیازهای دارویی بیماران اورژانسی را به طور کامل برطرف می کند.
نسبت تخت فعال به جمعیت 58/0 است که رقم بسیار پائینی نسبت به شاخص کشوری (6/1) است. ضریب اشغال تخت و طول اقامت بیمار به ترتیب 5/69 درصد و 59/2 روز که نشانه عدم استفاده صحیح از تخت های بیمارستانی و ورود و خروج سریع بیماران است. نسبت بیمار بستری به جمعیت 1/17 در هزاراست که رقم بالایی در استان می باشد. بیشترین علت مرگ و میر افراد، بیماران سکته قلبی، تصادفی، نوزادان نارس و سکته مغزی می باشد.
با توجه به جداول توزیع فراوانی به سرویس های فیزیوتراپی، الکتروانسفالوگرافی، سی تی اسکن، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، سنگ شکن، سونوگرافی، اسپیرو متری، آندوسکپی و تخصص های پوست، ارولوژی در جمعیت شهری و روستایی مورد پژوهش نیاز بوده اما به علت عدم وجود در بیمارستان بوکان استفاده نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p425538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!