بررسی برخی از ویژگی های زیستی پروانه برگ خوار رد مازندران

پیام:
چکیده:
جنگلهای مازندران با اهمیت ترین جنگلهای اقتصادی ایران هستند که گونه های صنعتی بلوط، راش، ممرز، افرا، شمشاد و توسکا در آن یافت می شود. این گونه های درختی با ارزش در سالهای اخیر مورد حمله پروانه برگخوار Ennomos quercinaria (Lep.:Geometridae) قرار گرفته است. تغذیه شدید لاروها از برگ این درختان، موجب بی برگ شدن بسیاری از این درختان شده است. علاوه بر خسارت مستقیم وارد شده توسط لاروها به درختان، این آفت زیبایی طبیعی پارک ها را با بی برگ کردن و نیز ریزش فضولات لاروی از بین می برد. جهت مطالعه زیست شناسی آفت، پارک جنگلی شهید زارع انتخاب گردید وطی سالهای 80-1379 به صورت هفتگی نمونه برداری بعمل آمد. در آزمایشگاه تخم، لارو و شفیره آفت جدا گردید و سپس در ظروف پلاستیکی به صورت مجزا پرورش داده شدند. در طی نمونه برداری مشخص شد که حشرات کامل در اردیبهشت ماه ظاهر شده و جمعیت آن در اوایل دهه دوم خرداد ماه به اوج می رسد. حشرات کامل شب پرواز بوده و به نور جلب می شوند. حشرات ماده تخمهای خود را روی تنه، شاخه و همچنین دیوارهای ساختمان قرار می دهند. تعداد تخم در دسته های متعدد متفاوت است و حداکثر تا 280 عدد روی تنه بلوط شمارش شده است. در تشریح بدن حشرات ماده، تا 200 عدد تخم زیر بینو کولر شمارش گردید. تخمها به رنگ سبز تیره می باشند. آفت به صورت تخم زمستان را سپری می سازد. در اواخر زمستان و اوایل بهار مصادف با باز شدن برگهای درختان، تخمها تفریخ می شوند. لاروها در اواسط اردیبهشت ماه در لابلای برگها و زیر پوست درختان به شفیره تبدیل می شوند. این آفت یک نسل در سال دارد. از آنجائی که این آفت در مرحله تخم گذاری به نور جلب می شود، در سالهای طغیانی با نصب چراغ همراه با پرده های سفید در مناطق آلوده و شکار انبوه حشرات کامل از بهترین راه های کاهش جمعیت آفت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p425623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!