بررسی عملکرد سنگهای آرمور در موج شکنهای توده سنگی سواحل شمالی خلیج فارس (استان بوشهر)

چکیده:
در تحقیق حاضر با هدف بررسی عملکرد سنگ در موج شکنهای توده سنگی سواحل شمالی خلیج فارس (استان بوشهر)، مطالعه موردی بر روی 12 موج شکن توده سنگی این منطقه از خلیج نای بند واقع در بند عسلویه تا بندر بوشهر انجام پذیرفته است. بدین منظور در قالب یک عملیات صحرایی گسترده، از مصالح سنگی تک تک این موج شکنها در مقاطع مختلف نمونه برداری شده و نمونه ها تحت آزمایشهای مختلف سنجش کیفیت سنگ قرار گرفته و نتایج آزمایشها با استانداردهای مختلف موجود در دنیا مقایسه شده است. افزون بر این، از هر یک از نمونه ها مقطع نازک تهیه شده و با استفاده از میکروسکوپ، جنس و ذرات تشکیل دهنده آنها تعیین شده است. همچنین عملکرد واقعی و طبیعی هر یک از نمونه ها در شرایط محیطی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج تحقیق نشان می دهد که اولا سنگهای مطالعه شده منطقه کلا رسوبی بوده و قابل تقسیم به زیر گروه های مختلفی می باشند. دوم، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سنگهای منطقه در بازه مورد قبول بیشتر استانداردها نمی گنجند و از این نظر سنگهای منطقه برای ساخت موج شکن قابل استفاده نمی باشند. ولی عملا این سنگها در مواردی عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند که این عملکرد به ساختار سنگ و موقعیت مکانی هر گروه از سنگها بر روی سازه موج شکن مربوط می شود. سوم اینکه ملاحظات طراحی، اجرایی و سازه ای می تواند به شکلی در نوع عملکرد سنگ دخیل باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p425750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!