مقایسه روش های رگرسیون خطی چندگانه و شبکه های عصبی مصنوعی برای برآورد تخلخل و نفوذپذیری

چکیده:
تخلیل و نفوذپذیری را می توان دو پارامتر از سه پارامتر مهم در ارزیابی ویژگی های یک میدان نفتی عنوان کرد. اطلاعات مربوط به تعیین پارامترهای پتروفیزیکی، غالبا با استفاده از مطالعه مغزه ها، حاصل می شوند ولی استفاده از این روش در بسیاری موارد قابل اجرا نیست. دلیل این امر تنها مربوط به هزینه بالای مغزه گیری نیست، زیرا در بسیاری موارد، تهیه مغزه از چاه های مختلف، امکان پذیر نمی باشد. از روش ها و روابط تجربی نیز به دلیل داشتن مشکلات خاص آنها و تعلق نتایج مربوط به آنها به منطقه ای خاص، نمی توان با اطمینان کامل استفاده کرد. شبکه های عصبی مصنوعی، یکی از جدیدترین فنونی هستند که به تدریج جایگاه خود را در میان علوم مختلف و خاصه در مهندسی نفت پیدا کرده اند. به طور کلی می توان برآورد پارامترهای پتروفیزیکی توسط شبکه های عصبی را در دو مرحله عنوان کرد. ابتدا پیدا کردن ویژگی های شبکه مورد بحث برای اعمال در مورد پارامتر مورد نظر که این کار با استفاده از اطلاعات مربوط به یک سری از چاه ها انجام می شود که هم اطلاعات نمودارها و هم اطلاعات آزمایش مغزه برای آنها وجود دارد. مرحله دوم، شامل اعمال شبکه حاصل از مرحله اول در مورد سایر چاه های میدان می باشد.
در این مطالعه، برای تعیین مقادیر تخلخل در میدان نفتی گچساران از دو شبکه استفاده شد که یکی از آنها، شبکه ای با سه پارامتر ورودی (نگار چگالی، صوتی و نوترون) و دیگری شبکه ای با ده پارامتر (پاسخ نگارهای نوترون، گاما، چگالی، صوتی، مقاومت ویژه ناحیه کم ژرفا و ژرف و مقادیر اشباع آب و مختصات فضایی نقاط) ورودی است. مقادیر تخلخل برآورد شده توسط این شبکه ها در مرحله تعمیم، به ترتیب مقادیر همبستگی 0.914 و 0.938 را نشان دادند. این در حالی بود که نتیجه مربوط به معادله رگرسیون در تعیین مقدار تخلخل، مقدار 0.658 را نشان می داد. در مورد نفوذپذیری نیز مقادیر لگاریتم نفوذپذیری حاصل از شبکه های دارای 6 (پاسخ نگارهای چگالی، صوتی، گاما، مقاومت ویژه ناحیه کم ژرفا و ژرف و تخلخل حاصل از شبکه تخلخل دارای 10 نورون ورودی) و 11 پارامتر ورودی (نگارهای نوترون، گاما، چگالی، صوتی، مقاومت ویژه ناحیه کم ژرفا و ژرف و مقادیر اشباع آب، مختصات فضایی نقاط و تخلخل حاصل از شبکه تخلخل دارای 10 نورون ورودی)، و معادله رگرسیون، به ترتیب مقادیر همبستگی برابر با 0.851 و 0.858 و 0.617 را با مقدار لگاریتم نفوذپذیری مغزه نشان دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
140
لینک کوتاه:
magiran.com/p425755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!