تخلیص آلژینات Pseudomonas aeruginosaو بررسی ترکیب آن با پروتئین ایمونو مدولاتور سیر برایمنی هومورال در موش BALB/c

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عفونت های مزن ریوی در بیماران فیبروز سیستیک غالبا ناشی از سویه های موکوئیدیP. aeruginosa می باشد. آلژینات فاکتور کلیدی در بیماریزاییPseudomonas aeruginosa محسوب می شود. با اینکه بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک، پاسخ های آنتی بادی علیه آلژینات تولید می کنند اما چنین آنتی بادی هایی در پاکسازی ریه ها از باکتریPseudomonas aeruginosa بی تاثیرند و از آنجاییکه عصاره سیر و فراکشن ایمونومدولاتور آن، قادر به تحریک پاسخ ایمنی در مدل موشی هستند، لذا، در این مطالعه، تاثیر آلژینات و فراکشن ایمونومدولاتور سیر بر ایمنی هومورال موش های Balb/c بررسی شد.
روش کار
آلژینات از سویه موکوئیدی 8821M, ATCC تخلیص شد. پس از کشت باکتری ها در محیط تغییر یافته Mian ''s، آلژیناتبا افزودن اتانول سرد رسوب داده شد، سپس آنزیم های RNase A, Proteinase K, DNase I اضافه شد. در نهایت، آلژینات به کمک ستون کروماتوگرافی با ژل سفاکریل S400 تخلیص شد. فراکشن های بدست آمده، برای بررسی میزان یورونیک اسید با روش کاربازون، در پلیت های میکروتیتر 96 خانه ای سنجش شد. موش های ماده Balb/c 6 تا 8 هفته تحت تزریق با عصاره سیر، آلژینات، مخلوط عصاره سیر- آلژینات و در عین حال، فراکشن ایمونومدولاتور سیر (R10)، مخلوط آلژینات- R10 قرار گرفتند. در نهایت تولید آنتی بادی IgG در موش های ایمن شده، توسط روشenzyme – linked immunosorbent assay. (ELISA) مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
آلژینات تخلیص شده از P.aeruginosa حاوی 38 mg/ml یورونیک اسید و 1.45 mg/ml پروتئین، 0.5mg/ml DNA و 0.08 mg/ml LPS بود. بر طبق نتایج بدست آمده، اگرچه مخلوط عصاره سیر و آلژینات ایمونوژن ضعیفی در موش های Balb/c بود، اما غلظت کمتر فراکشن کمتر فراکشن ایمونومدولاتور سیر (R10)- آلژینات توانست میزان آنتی بادی IgG را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده، نشان می دهد که فراکشن ایمونومدولاتور سیر همراه با آلژینات، با افزایش آنتی بادی های اپسونیزان ایمنی زایی به P.aeruginosa شده است. لذا، به نظر می رسد بتوان، از فراکشن ایمونومدولاتور سیر به عنوان حامل برای آلژینات تخلیص شده جهت تهیه و تولید واکسن کونژوگه علیه P.aeruginosa استفاده کرد، البته لازم است مطالعات بیشتری در مورد زیر کلاس های ایمونوگلوبین صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p429694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!