عوامل خطر HBsAg مثبت در اهداءکنندگان خون شهرستان همدان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هپاتیت ویروسی نوع B از شایع ترین عفونت های جامعه می باشد که علاوه بر آسیب کبدی می تواند از طریق سیستم ایمنی اثرات سویی روی ارگان های دیگر بدن داشته باشد. عمده ترین راه انتقال ویروس از فرد مبتلا، تماس جنسی، خون و از طریق زایمان است. این مطالعه به منظور یافتن عوامل خطر مهم ابتلا به عفونت HBV در اهدا کنندگان خون شهر همدان انجام پذیرفت.
روش کار
تعداد 119 فرد HBsAg مثبت و 452 فرد HBsAg منفی به عنوان گروه شاهد از مراجعین به سازمان انتقال خون شهر همدان انتخاب شده و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه کسب گردید. دو گروه از نظر جنس، سن و محل سکونت همان شدند. با استفاده از روش آماریLogistic Regression نسبت شانس (Odds Ratio) متغیرهای مختلف مورد نظر در ایجاد HBsAg مثبت بدست آمد.
یافته ها
از مجموع 571 فرد مورد بررسی، 27.6% از افراد زن و بقیه مرد بودند که این نسبت تقریبا در دو گروه یکسان بود. 88.6% شهری و 11.4% نیز روستایی بوده و مجموعا 65.7% متاهل و بقیه مجرد بودند. بیشترین عوامل خطر دخیل در ایجاد عفونت به ترتیب سابقه عمل جراحی (OR = 3.11) و سابقه بیماری کبدی در خانواده (OR = 2.9) بود. از مواردیکه برخلاف انتظار، OR پایین تر از یک بوده می توان از گاز گرفتگی منجر به زخم توسط فرد دیگر، پر کردن دندان و همینطور استفاده از طب سوزنی نام برد.
نتیجه گیری
از بین عوامل خطر مورد بررسی، سابقه عمل جراحی از بیشترین نسبت شانس برخوردار بوده است که این مورد می تواند مساله انتقال عفونت از طریق پرسنل یا تیم جراحی را به بیمار تا حدودی مطرح نماید که نیاز به تحقیق بیشتر دارد. عوامل خطر مهم بدست آمده تقریبا با سایر مطالعات همخوانی داشته ولی مطالعات تکمیلی بیشتری در این خصوص لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p429702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!