مقایسه ای میزان سوشهای مختلف کاندیدا قبل و بعد از مصرف کورتونهای موضعی بتامتازون و تریامسینولون در بزاق افراد سالم

چکیده:
هدف
کاندیدا ارگانیسمی است که بخشی از فلورنرمال دهان 30 تا 50 درصد از افراد جامعه را تشکیل می دهد. تریامسینولون و بتامتازون از دسته داروهای کورتیکواستروئیدها می باشند که به صورت خوراکی، تزریقی و موضعی جهت درمان ضایعات دهانی استفاده می شوند. از آنجا که در زمینه مصرف کورتون های موضعی و ایجاد عفونت های کاندیدایی در دهان تحقیقی انجام نشده است در این تحقیق بر آن هستیم تا اثرات دو نوع کورتون موضعی را در بروز یا عدم بروز کاندیدا بررسی نماییم.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 60 نفر سالم در دو گروه 30 نفری مورد بررسی قرار گرفتند. هر دو گروه را از لحاظ جنس و سن با یکدیگر همتا کرده و پس از تکمیل پرسشنامه و بررسی سابقه پزشکی آنها و عدم وجود فاکتورهای مستعد کننده کاندیدا، افراد انتخاب می شدند. بزاق افراد در لوله آزمایش استریل قبل و بعد از مصرف کورتون موضعی جمع آوری و در محیط کشت کروم آگار جهت بررسی انواع گونه های کاندیدا کشت داده می شد و بعد از 48 ساعت قرار دادن در انکوباتور مورد ارزیابی قرار می گرفت. از لحاظ نوع کورتون در هر گروه به طور تصادفی به 30 نفر تریامسینولون و به 30 نفر بتامتازون بصورت دهان شویه داده می شد. و به مدت دو هفته (روزی 2 بار) و هر بار نصف قاشق غذاخوری به مدت یک دقیقه در دهان غرغره می نمودند و میزان انواع کاندیدا در بزاق هر شخص قبل و بعد از مصرف کورتون های موضعی، مورد ارزیابی و مقایسه قرار می گرفت. سن جمعیت مورد مطالعه در هر دو گروه بین 40-18 سال بود.
یافته ها
میزان وجود گونه های کاندیدا قبل و بعد از مصرف بتامتازون و تریامسینولون در افراد سالم از لحاظ آماری تفاوت معنی داری پیدا نکرده بود (به ترتیب p=0.584 و p=0.305). بیشترین کاندیدای موجود در بزاق دهان افراد سالم، قبل و بعد از مصرف کورتون موضعی بتامتازون و تریامسینولون کاندیدا آلبیکانس بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که میزان گونه های کاندیدا قبل و بعد از مصرف موضعی بتامتازون و تریامسینولون در افراد سالم اختلاف معنی داری پیدا نکرده است. علت این امر را می توان چنین توجیه کرد که مصرف کوتاه مدت کورتون های موضعی متوسط الاثر یا طولانی الاثر در افراد سالم باعث هیچگونه عوارض جانبی نمی شوند و نوع کورتون تاثیری در بروز عوارض جانبی یا افزایش میزان کاندیدا ندارد ایجاد کاندیدا بیشتر به شرایط سیستمیک بیمار و شرایط مساعده کننده آن بستگی دارد و دلیل بیشترین میزان حضور کاندیدا آلبیکانس نسبت به سایر گونه ها در بزاق افراد سالم قبل و بعد از مصرف کورتون موضعی بتامتازون و تریامسینولون بعلت بیماریزاتر بودن آن می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p432313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!