بررسی شیوع DMF و ارزیابی OHI-S در بیماران تالاسمی 12 ساله به بالا مراجعه کننده به مرکز تالاسمی اهواز بیمارستان شفاء در سال 1381

چکیده:
هدف
با توجه به شیوع بالای تالاسمی در استان و فراوانی مشکلات دهان و دندان در این افراد این مطالعه با هدف بررسی وضعیت پوسیدگی دندان و سطح بهداشت دهان و دندان در بیماران تالاسمی در مرکز تالاسمی اهواز، بیمارستان شفا انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی مقطعی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و مشاهده مستقیم بر روی 195 نفر (کل جمعیت بیماران تالاسمی) 12 سال به بالا (12.-36 سال) مراجعه کننده به مرکز تالاسمی اهواز صورت گرفت. 166 نفر (80 پسر و 86 دختر) از کل بیماران تالاسمی ماژور داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. داده ها از طریق معاینه و مصاحبه در پرسشنامه هایی جهت دستیابی به میزان DMF و OHIS وارد گردید. سپس داده ها از طریق آزمونهای T، همبستگی، و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین DMF در کل 166 نفر 9.5، دندانهای پوسیده 8.74 (D)، دندانهای پر شده 0.33 (F) و دندانهای از دست رفته یا ظاهر نشده 0.54 (M) بود. میانگین شاخص 2.72 OHI-S، دبری نرم 1.20 (DI) و دبری سخت 1.54 (CI) بود. اکلوژن برحسب طبقه بندی انگل شامل کلاس 22.8 I درصد، کلاس 55.1 II درصد و کلاس 21.6 III درصد بدست آمد. رابطه عادت مسواک زدن با DMF معنی دار نبود اما این رابطه با وضعیت بهداشت دهان و دندان (OHI-S) از طریق آزمون T معنی دار بدست آمد (p<0.001). مراجعه به دندانپزشک با OHI-S ارتباط معنی داری نشان ندارد، اما با DMF ارتباط معنی دار داشت 95.8. (p<0.001) درصد کل افراد پیگمانتاسیون لثه داشتند. از نظر وضعیت لثه 6.4 درصد طبیعی، 52.1 درصد التهاب خفیف، 36.5 درصد متوسط و 6 درصد التهاب شدید داشتند. در مورد آگاهی از بهداشت دهان و دندان 2.4 درصد افراد خوب، 4.2 درصد متوسط و 88 درصد ضعیف بودند.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان میدهد که بیماران تالاسمی ماژور نیاز به آموزش بهداشت دهان دارند زیرا شاخص DMF و دبری در آن ها بالا و OHI-S متوسط بوده و 88 درصد افراد آگاهی از روش های صحیح بهداشت دهان ندارند. هم چنین بیش از نیمی از این افراد دارای، مال اکلوژن کلاس II می باشند و احتمالا ظاهر ناخوشایند آنها یکی از دلایل ترک تحصیل در آنها بوده است. به نظر می رسد با بهبود ظاهر و افزایش امید به زندگی در این بیماران می توان به مقدار زیادی سطح بهداشت و DMF را در آنان بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
708
لینک کوتاه:
magiran.com/p433700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!