بررسی اثر روغن کنجد در ارتشاح لکوسیتی به درون مغز موش های نژاد C57B1/6 مبتلا به آنسفالومیلیت خود ایمن تجربی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنسفالومیلیت خودایمن تجربی (EAE) مدل حیوانی مولتیپل اسکلروزیس می باشد که با ارتشاح لکوسیتی به داخل سیستم عصبی مرکزی مشخص می گردد. تغییر در ترکیبات یا مقادیر اسیدهای چرب غیراشباع می تواند بر عملکرد سد خونی- مغزی موثر باشد. در این مطالعه اثر روغن کنجد که غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است بر میزان ارتشاح لکوسیتی به مغز موش های مبتلا به EAE مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این پژوهش تجربی موش های نر نژاد C57BL/6 در دو گروه درمانی (هر گروه 10 سر) با شرایط سنی و وزنی مشابه قرارگرفتند. موش های گروه مطالعه، موش های مبتلا به EAE بودند که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، 4 میلی لیتر روغن کنجد روزانه به صورت داخل صفاقی، سه روز قبل تا 20 روز پس از ایجاد بیماری دریافت کردند و در گروه شاهد، موش های مبتلا به EAE بودند که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به آنها 4 میلی لیتر بافر فسفات، طبق برنامه تجویز شد. بیماری EAE از طریق ایمونیزاسیون موش ها با پپتید MOG 35-55 همراه با ادجوانت کامل فروند ایجاد شد. بعد از گذشت بیست روز از زمان ایمونیزاسیون میزان ارتشاح لکوسیتی به مغز یا میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون من ویتنی یو استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد که شدت علایم کلینیکی در موش های تحت درمان با روغن کنجد (2.6±0.4) در مقایسه با گروه درمان نشده (4.2±0.6) به طور معنی داری کمتر می باشد (p<0.001). هم چنین اختلاف معنی داری در تعداد سلول های ارتشاح یافته به مغز، بین موش های مبتلا به EAE درمان شده با روغن کنجد (80±20) و درمان نشده (150±30) مشاهده شد (p<0.01).
نتیجه گیری
این نتایج مشخص می نماید که روغن کنجد با کاهش ارتشاح لوکوسیت ها به مغز موش های مبتلا به EAE سبب کاهش ضایعات پاتولوژیک و علایم کلینیکی و تعدیل بیماری می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p433762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!