رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و عوامل مرتبط در سالمندان

چکیده:
زمینه و هدف
سالم پیر شدن حق همه افراد بشر است و این امر بر اهمیت پدیده سالمندی و پیشگیری از مشکلات آن می افزاید. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و عوامل مرتبط در سالمندان انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی، از نوع مقطعی است. جامعه پژوهش سالمندان ساکن غرب شهر تهران بود و تعداد 410 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری چندمرحله ای بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه گردآوری شد.
یافته ها
نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که رفتار «نکشیدن سیگار» با متغیرهای جنس و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «مصرف نکردن الکل» با متغیرهای جنس، سطح تحصیلات و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «انجام ورزش یا پیاده روی» با متغیرهای جنس، ترکیب خانواده و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «مصرف غذای کم نمک» با متغیرهای جنس، سطح تحصیلات و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «مصرف غذای کم چرب» با متغیرهای جنس، سطح تحصیلات و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «مصرف شیر، لبنیات و غذاهای گوشتی» با متغیرهای سن، جنس و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «مصرف میوه و سبزیجات تازه» با متغیرهای سن، ترکیب خانواده و وضعیت سلامت فعلی؛ رفتار «کنترل وضعیت سلامت» با متغیرهای سن، ترکیب خانواده و وضعیت سلامت فعلی؛ و رفتار «کنترل فشار خون» با متغیرهای وضعیت اقتصادی، ترکیب خانواده و وضعیت سلامت فعلی ارتباط معنی داری داشت (0 5 /0 > P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش باید در برنامه ریزی هایی که جهت آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، بهبود خدمات بهداشتی و مشاوره ای در سالمندان انجام می گیرد، اهمیت ویژه ای به این عوامل داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p435900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!