شیوع افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زای زندگی (کرمانشاه، 1384)

چکیده:
سابقه و هدف
اختلالات خلقی از جمله افسردگی شایع ترین و مهم ترین اختلالات روانی در دوره بعد از زایمان می باشند و رویدادهای استرس زای زندگی که در طول حاملگی یا نزدیک به زمان زایمان رخ می دهند، احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند. این رویدادها توانایی بالقوه ای برای تغییرات شیوه زندگی دارند و با بیماری های جسمی و اختلالات روانی نظیر افسردگی در ارتباط هستند. مطالعات بسیاری از جمله مطالعات هولمز و راهه نشان داده اند که بین فراوانی و شدت این رویدادها و احتمال وقوع بیماری ها در آینده نزدیک ارتباط وجود دارد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زای زندگی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مقطعی روی 975 زن که از 7 آبان تا 16 آذرماه 1384 به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) و مقیاس درجه بندی سازگاری مجدد اجتماعی (SRRS) بود. اطلاعات به روش مصاحبه با زنان مورد پژوهش جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون های کای دو، فیشر و آنالیز رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که 17.5 درصد از افراد مورد مطالعه افسردگی داشتند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که از بین رویدادهای استرس زا، تغییر قابل ملاحظه تعداد بگومگو با همسر (P>0.001)، مشکلات با خانواده همسر(P=0.001)، آغاز یا پایان یک دوره تحصیلی (P=0.015)، تغییر محل سکونت (P=0.017)، جدایی زوجین (P=0.026)، از دست دادن ملکی که در گرو بوده است (P=0.037) و تغییر ساعات خواب (P=0.049) بیشترین ارتباط را با افسردگی پس از زایمان داشتند. همچنین در این مطالعه بین تعداد و شدت رویدادهای استرس زای زندگی و افسردگی پس از زایمان ارتباط معنادار یافت شد (P<0.001).
بحث: با توجه به شیوع نسبتا بالای افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با رویدادهای استرس زا زندگی پیشنهاد می شود که به بهداشت روانی زنان توجه بیشتری شود و در این خصوص برنامه های آموزشی و حمایتی و شیوه های مقابله با افسردگی و استرس در دوران بارداری و پس از زایمان مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
320
لینک کوتاه:
magiran.com/p439115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!