تاثیر روی در بهبود اسهال حاد کودکان در شهرستان الیگودرز

پیام:
چکیده:
مقدمه
روی برای متابولیسم اسیدهای نوکلئیک، ساخت پروتئین و ترمیم بافتی ضروری است. کمبود روی به اثرات سود بر سلامت کودک و افزایش مرگ و میر به دنبال ابتلا به نپومونی یا گاستروآنتریت می شود. روی با افزودن ظرفیت جذبی سلولهای پرزی و کاستن باکتری های گرم منفی پاتوژن لومن روده و مهار ترشح کلر نیز سبب بهبود سریعتر اسهال در کودکان می گردد. مطالعات متعدد در ممالک در حال توسعه از تاثیر روی در اسهال کودکان موجودند. در مطالعه فعلی اثر بخشی روی در اسهال حاد کودکان در استان لرستان بررسی گردید.
مواد و روش ها
کارآزمایی بالینی سه سوکور تصادفی شاهددار در الیگودرز در سال 84 در دو گروه مساوی 36 نفره کودکان 12 تا 60 ماهه مبتلابه اسهال حاد آبکی که شاخص وزن بر حسب قد و بر اساس تقسیم بندی واترلو، کمتر از -2SD داشتند انجام شد. گروه مورد روی به صورت محلول یک درصد سولفات روی به میزان 1 mg/k/d دریافت کرده بود. مدت زمان اسهال، تعداد دفعات اسهال در روز و افزایش وزن پس از یکماه در دو گروه مقایسه و یافته ها با spss-13 پردازش شد.
یافته ها
نشان داد که دفعات اسهال در روز در گروه مورد و شاهد به ترتیب 3.3±0.99 و 4.9±1.1 بار روزانه، طول اسهال 4.9±3.2 در برابر 7.8±3.9 روز و وزن گیری پس از یکماه در دو گروه به ترتیب 110.8±223.05 در برابر 95.8±106.4 گرم بود که در هر سه مورد با p<0.05 کارآیی روی در بهبود نتیجه اثبات گردید. در گروه مورد افت وزن یا اسهال پایدار دیده نشد.
بحث و نتیجه گیری
سولفات روی می تواند به ویژه در کودکان دچار سوء تغذیه سوژهای در حال توسعه در زمان ابتلا به گاستروآنتریت حاد به عنوان بخشی از برنامه تغذیه ای در کنار سایر دستورات تغذیه ای و بهداشتی تجویز گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p439553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!