بررسی نگرش دانشجویان و اساتید دانشکده پزشکی در مورد آموزش در مرکز پزشکی جامعه نگر زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه
امروزه جهت آموزش عملی دانشجویان رشته پزشکی فقط به بیمارستان ها اکتفا نمی شود. دانشجویان رشته پزشکی لازم است در مراکزی حضور داشته و آموزش ببیند که تعداد بیماران و تنوع آنها از لحاظ مشکلات پزشکی مناسب باشد. مرکز آموزش پزشکی جامعه نگر با تعداد مناسب بیمار جهت مشاوره، مکانی است که دانشجویان رشته پزشکی می توانند تا حدودی به این اهداف دست یابند.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان و اساتید دانشکده پزشکی در زمینه آموزش در مرکز پزشکی جامعه نگر در سال تحصیلی 84-83 صورت گرفته است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی، دو پرسشنامه برای ارزیابی نگرش دانشجویان و اساتید نسبت به نحوه آموزش، تعداد بیماران، موقعیت مرکز و کیفیت آموزش در مرکز آموزش پزشکی جامعه نگر طراحی گردید. بعد از تایید روایی پرسشنامه ها، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.79 به دست آمد. پرسشنامه ها بین دانشجویانی که آموزش آنها مدتی در مرکز جامعه نگر صورت گرفته بود و اساتید آنها توزیع گردید. در نهایت 136 پرسشنامه دانشجویی و 14 پرسشنامه اساتید جمع آوری گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که 66.9 درصد دانشجویان و 53.8 درصد اساتید علاقه مند به حضور در این مرکز بودند. 72.8 درصد دانشجویان و 61.4 درصد اساتید آموزش جامعه نگر را ضروری می دانستند. در این موارد کارورزان درصد بیشتری نسبت به کارآموزان داشتند. بیشترین رضایت مندی از نحوه آموزش اساتید مربوط به گروه اطفال (83.2 درصد) و به طور معنی داری از سایر گروه ها بیشتر بود (p<0.05). بیشترین رضایت مندی از تعداد و تنوع مراجعین از نظر دانشجویان مربوط به گروه اطفال (به ترتیب 71.7 و 65.6 درصد) و کمترین مربوط به گروه داخلی (به ترتیب 20.8 و 21.5 درصد) بود. میانگین (انحراف معیار±) نمره نگرش دانشجویان نسبت به مرکز (± 12.5) 51.9 بود. در این زمینه کارورزان نگرش مثبت تری داشتند.
نتیجه گیری
نگرش دانشجویان از مرکز در حد متوسط بود و به نظر می رسد به کارگیری اساتید مجرب، نظارت و ارزشیابی مستمر فعالیت های آموزشی و ایجاد زمینه های مناسب جهت تحقیق، همچنین حمایت مالی این مرکز می تواند موجب ارتقا آموزش پزشکی جامعه نگر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p440130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!