بررسی یافته های اوتولوژیک در جانبازان جنگ تحمیلی، استان گلستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
گوش عضو شنوایی - تعادلی است که می‎تواند به دلایل مختلف آسیب ببیند. در مورد رزمندگان که در معرض انواع تروماها قرار دارند، گوش نیز در معرض آسیب قرار دارد. بسیاری از آسیب‎های وارده به گوش غیرقابل برگشت هستند. از آنجا که کشور ایران هشت سال درگیر جنگ بوده است و تاکنون مطالعه‎ای در این زمینه در استان گلستان انجام نشده است، این تحقیق به منظور بررسی یافته های شایع گوش در جانبازان جنگ در استان گلستان انجام شده است.
مواد و روش کار
این مطالعه که از نوع مشاهده‎ای است، به صورت مقعطی و با رویکرد تحلیلی بر روی جانبازان استان گلستان انجام شد. حجم نمونه 256 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی و از بین جانبازانی که دارای پرونده در بنیاد جانبازان بودند، انتخاب شدند. موارد مورد مطالعه شامل کاهش شنوایی، تنی‎توس، اتوره، سرگیجه، پارگی پرده تمپان، یافته های شنوایی سنجی، و نوع تروما بود که توسط متخصصین گوش و حلق و بینی معاینه شدند. آستانه انتقال استخوانی بالای db15 به عنوان معیار کاهش شنوایی تلقی و شدت کاهش شنوایی نیز به چند گروه تقسیم شد. بعد از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات وارد رایانه شد و با نرم‎افزار SPSS و تست دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه، کلیه ی نمونه های مورد مطالعه مرد بودند. 5/21 درصد موارد از مشکل گوش شکایت داشتند که در 6/94 درصد کاهش شنوایی، در 6/83 درصد تنی‎توس، و در 4/5 درصد تنی‎توس بدون کاهش شنوایی داشتند ولی در اودیوگرام این افراد هم کاهش شنوایی موجود بود. 80 درصد موارد کاهش شنوایی دوطرفه، 9/10 درصد موارد سمت راست، و 1/9 درصد موارد سمت چپ بوده است. نوع کاهش شنوایی در 89 درصد موارد حسی عصبی و در 88 درصد موارد در فرکانس‎های بالا و شدت آن در 5/48 درصد موارد db30-15 بود. در 4/6 درصد موارد، پارگی تمپان وجود داشت که تنها در 6/3 درصد موارد اتوره داشتند. هیچکدام از افراد تحت مطالعه از سرگیجه شکایت نداشتند.
بحث: با توجه به شیوع مشکلات شنوایی، با گذشت چندین سال از پایان جنگ، و استمرار آنها و عدم وجود درمان قطعی برای آنها، باید ضمن اهتمام جدی به ساخت محافظت‎کننده های صوتی، آموزش کافی نیز برای استفاده از آنها در صحنه های نبرد به رزمندگان داده شده، در مواردی که آسیب صوتی به گوش در مرحله برگشت ‎پذیر است، تمهیدات لازم را اتخاذ کرد و نسبت به حذف ریسک فاکتورها و همچنین حفظ باقی‎مانده شنوایی جانبازان اقدامات لازم را بعمل آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p440615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!