بررسی اجزای تشکیل دهنده و اثرات ضد میکروبی اسانس حاصل از برگ گیاه Peucedanum ruthenicum (M.Bieb) Rochel جمع آوری شده از کلاردشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طول تاریخ بشریت بسیاری از بیماری های عفونی با گیاهان دارویی درمان شده اند به طوری که امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه داروهای گیاهی نقش اصلی را در درمان های اولیه ایفا می کنند و در بسیاری از کشورها گیاهان به عنوان منبع منحصر به فردی در تهیه داروها محسوب می شوند.
هدف
تجزیه و شناسایی مواد موجود در اسانس و بررسی اثرات ضد میکروبی آن، که در صورت داشتن اثرات مطلوب بعد از بررسی های تکمیلی بتوان از آن فرم های دارویی تهیه نمود.
روش بررسی
گیاهPeucedanum ruthenicum M. Bieb از ناحیه کلاردشت در مرداد ماه سال 1383 بعد از زمان گل دهی و قبل از زمان میوه دهی جمع آوری شده و بعد از خشک شدن در سایه، برگ آن آسیاب و با روش تقطیر با آب اسانس گیری شد. اسانس به دست آمده پس از آب گیری بر روی سولفات سدیم انیدر، با متد GC/MS و GC آنالیز شد. اثرات ضد میکروبی این اسانس بر روی چند میکروب گرم مثبت و گرم منفی (استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باسیلوس سرئوس، ایشریشیاکولی، سودموناس آئروجینوزا، سالمونلا تیفی) با روش های Disk-diffusion و Agar-dilution مطالعه شد.
نتایج
تعداد 17 ترکیب (100 درصد مواد) از اسانس گیاه شناسایی شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ترکیب اصلی شناسایی شده، تیمول (57.79 درصد) است. یافته های آزمایش آنتی باکتریال نشان دادند که این اسانس اثر ضد میکروبی خوبی روی میکروب های گرم مثبت و گرم منفی دارد.
نتیجه گیری
قطر هاله بازداری و میزان MIC آن در مقایسه با آنتی بیوتیک نئومایسین نتایج قابل توجهی را نشان می دهد از جمله میزان MIC آن برای باکتری های استاف اپیدرمیدیس، استاف اورئوس، ایشریشیاکولی و سالمونلا تیفی تقریبا معادل با نئومایسین است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p440955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!