بررسی ترکیبات شیمیایی و اثر ضد باکتریایی اسانس چهارگونه از گیاهان دارویی استان لرستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش روز افزون مقاومت آنتی بیوتیک ها و عوارض جانبی آنها و استفاده بیش از حد نگهدارنده های غذایی شیمیایی که بعضی مشکوک به سرطان زایی هستند توجه به عصاره و داروهای گیاهی و مواد ضدمیکروبی طبیعی را بیشتر نموده است. در این پژوهش اثرات آنتی باکتریال اسانس آویشن خرم آباد و الیگودرز، کنگر و برگ زعفران را بر روی تعدادی از باکتری های استاندارد گرم منفی و مثبت ارزیابی و ترکیبات شیمیایی اسانس دو گونه آویشن را تجزیه و مقایسه کردیم.
مواد و روش ها
اسانس ها در دستگاه کلونجر Clevenger تقطیر و طی مراحلی در هگزان و PBS حل و استفاده گردیدند. ترکیبات شیمیایی اسانس آویشن با دستگاه GC/MS تجزیه و شناسایی شدند. مواد با آزمایش دیسک دیفیوژن و تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی (MlC) بروش برات میکرودایلوشن مورد آزمایش قرار گرفته سپس حداقل غلظت کشندگی آنها (MBC) نیز معین گردید.
یافته ها
پانزده ترکیب در اسانس الیگودرز و بیست و هفت ترکیب در اسانس آویشن خرم آباد شناسایی شد. مهم ترین ترکیب ها تیمول و کارواکرول بودند که به ترتیب در اسانس آویشن الیگودرز 66 درصد و 7.5 درصد و در اسانس آویشن خرم آباد 10 درصد و 25 درصد بودند. اثر آنتی باکتریال در دو اسانس آویشن بر باکتری های گرم مثبت و استاف ارئوس و باسیلوس سرئوس و بر اشرشیاکلی و سودوموناس ائروژنیوزا مشاهده گردید. اسانس برگ کنگر بر استاف اپیدرمیدیس و برگ زعفران بر استاف ارئوس اثر باکتریواستاتیک داشتند. با توجه به اثرات آنتی باکتریال از طرفی و بالا بودن غلظت تیمول و پایین بودن غلظت کارواکرول در اسانس آویشن الیگودرز از طرف دیگر می توان از این اسانس در هنگامی که از اثر سوزاننده و التهابی کارواکرول پرهیز می شود استفاده نمود. بنابراین می توان به کاربرد بعضی از اسانس های مورد مطالعه در صنایع دارویی بهداشتی و غذایی امیدوار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p440957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!