آسیب های بهره گیری از فناوری اطلاعات برای اهداف دینی

چکیده:

در این که فناوری اطلاعات، و ارتباطات و شبکه جهانی اینترنت، مهم ترین و گسترده ترین فضا را برای رسانه های نوین فراهم ساخته و هر روز بر دامنه تاثیر و نفوذ آن در بخشهای مختلف جامعه افزوده می شود. تردیدی وجود ندارد. همین گسترش و نفوذ است که توجه همه سیاستمداران و صاحبان افکار، مکاتب و کالاهای گوناگون را به این تار جهان گستر جلب کرده و شاهد سرمایه گذاری و صرف هزینه های کلان برای بهره گیری از آ« در زمینه های مختلف هستیم در این میان متولیان امور فرهنگی و مذهبی نیز از این امکان بزرگ غافل نبوده اند بهره گیری از اینترنت برای اهداف و تبلیغات دینی و ایجاد پایگاه های متنوع مذهبی در کشور ما زودتر و بیشتر از بسیاری از دیگر زمینه ها و رشته های علمی آغاز شده و در حال حاضر نیز سهم قابل توجهی از فضای این رسانه را به خود اختصاص داده است.
با نگاهی اجمالی به میزان و کیفیت بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های دینی به نظر می رسد با وجود کمیت بالا و وضعیت بهتر آن نسبت به سایر رسانه های نوین متاسفانه در جنبه های کیفی و محتوایی همچنان بسیاری از آسیب ها و مشکلات تبلیغات و آموزشهای دینی در این فضا خودنمایی می کنند پرداختن به موضوع آسیب شناسی تبلیغات دینی و وضعیت نابسامان آن در رسانه های آن در رسانه های گوناگون از جمله اینترنت نیازمند به بحثی مفصل و مجالی جداگانه است و در این مقال بنای    پرداختن به آن را نداریم. آنچه در این یادداشت به صورت گذرا مطرح می شود یکی از آسیب هایی است که به عرصه اینترنت و پایگاه ها و وبلاگهای دینی راه یافته و باید به صورت ویژه مورد توجه و دقت نهادهای دینی و فرهنگی قرار گیرد. این آسیب را می توان با تعابیری چون فن زدگی، نگاه تکنیکی به محتوا و فنی مهندسی شدن علوم الهی و انسانی مطرح کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p441907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!