ارزیابی اعتبار و روایی مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI) در سربازان

چکیده:
مقدمه
خودکشی مرگی است که آگاهانه و از روی عمد جهت نابودسازی خود صورت می گیرد. خودکشی با فراوانی نسبی در میان تمام گروه های سنی وجود دارد، ولی فراوانی آن در میان جوانان و به ویژه سربازان به خاطر شرایط خاص آنان در این دوره بیشتر است. هدف از انجام این طرح ارزیابی اعتبار و روایی مقیاس افکار خودکشی بک به منظور تشخیص و پیشگیری از اقدام به خودکشی در سربازان وظیفه بود.
روش
جامعه مورد مطالعه را سربازان نیروی زمینی سپاه در تهران تشکیل دادند. از بین این سربازان 100 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش یعنی مقیاس افکار خودکشی بک و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با روش همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان داد که روایی هم زمان مقیاس افکار خودکشی بک با پرسشنامه سلامت عمومی برابر با 76/0 و اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر با 95/0 است.
بحث: یافته های پژوهش بیانگر آن است که مقیاس افکار خودکشی بک، قادر به تشخیص افکار خودکشی در سربازان می باشد و می تواند به عنوان یک مقیاس معتبر در این زمینه به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p442298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!