بررسی وضعیت گندزدایی آب آشامیدنی در پادگان های سپاه

چکیده:
مقدمه
تامین آب سالم به ویژه برای نیروهای نظامی جهت حفظ سلامتی و ارتقاء توان رزمی آنها بسیار مهم است. روش هایی که امروزه برای گندزدایی آب مطرح هستند شامل: کلرزنی، ا زن زنی، برم زنی، فلوئور زنی، جوشاندن، کاربرد اشعه فرابنفش و یا ترکیبی از این روش ها می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین وضعیت گندزدایی آب شرب در پادگان های سپاه می باشد.
مواد و روش ها
از 182 پادگان در سطح کشور؛ متعلق به نیروهای سپاه و مراکز ستادی در سال 1381 به کمک پرسشنامه، داده های لازم جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده وارد رایانه و با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
از 182 مرکز مورد مطالعه، بیشترین و کمترین سهم مراکز مربوط به نیروی مقاومت 7/46 درصد و نیروی دریایی 8/3 درصد می باشد. در 7/63 درصد مراکز، از منابع آب لوله کشی، 3/25 درصد از آب چاه و 11 درصد از سایر منابع آب استفاده می شد. فقط در 7/38 درصد مراکز، منابع آب کلرزنی می شود. 6/34 درصد مراکز، کلرسنجی آب را در محل انجام نمی دهند و از 4/63 درصد که کلرسنجی انجام می دهند، نیمی از آنها مقدار کلر باقی مانده را صفر اعلام کرده اند. در مراکزی که کلرزنی آب در محل انجام شده، بیش از 50 درصد از ابتدا کلر کافی به آب تزریق نمی شده و در 65 درصد مراکزی که دستگاه هیپوکلریناتور داشتند، اپراتور آموزش های لازم را نگذرانده بود.
بحث: همواره یکی از مهم ترین مطالعات بهداشتی مطالعات مربوط به کنترل کیفیت آب شرب مصرفی است. با توجه به بررسی نتایج مشخص شد که کلر باقیمانده آب شرب در بسیاری از موارد در حد لازم نبوده و عدم وجود کلر باقی مانده در آب شرب یکی از نشانگرهای آلودگی احتمالی آب می باشد. در این حالت غالبا احتمال بروز اپیدمی بیماری های مرتبط با آب وجود دارد و در مطالعات زیادی این موضوع ثابت شده است.
گندزدایی که فرایند لازم الاجرای تصفیه آب است در برخی از مراکز انجام نمی شود که علت آن عدم وجود امکانات و یا غیر قابل استفاده بودن تجهیزات موجود تعیین گردید. از طرفی لزوم کنترل و پایش مداوم کیفیت آب مصرفی با نمونه برداری های لازم برای آزمون های میکروبی، انجام کلرسنجی روزانه و شناسایی منابع احتمالی ورود آلودگی به آب های مصرفی و به دنبال آن انجام اقدامات جدی و به موقع ضروری است. با توجه به نتایج این مطالعه، سیستم تامین آب شرب در بعضی از مراکز مورد بررسی، از استانداردهای آب آشامیدنی فاصله دارد و توجه خاص به آن به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p442316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!