بررسی وضعیت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در یگان های صعود کننده به قله سبلان

چکیده:
مقدمه
جمع آوری و دفع بهداشتی زباله همواره یکی از مشکلات جوامع بشری بوده است. در محیط های طبیعی و کوهستان، به دلیل ویژگی های این مناطق که به عنوان مکانی برای ورزش کوهنوردی و نیز تفریح مردم و همچنین موقعیت توریستی آنها مورد علاقه بسیاری از افراد است. بنابراین، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد. با توجه به این که جمع زیادی از نیروهای نظامی، طی یک عملیات مانور به قله سبلان صعود کردند، این مطالعه به منظور بررسی وضعیت زباله در آن منطقه طراحی و اجرا شد.
مواد و روش کار
در این تحقیق با حضور در محل و توزیع 205 پرسشنامه به صورت تصادفی و تکمیل آن اطلاعات نظر سنجی جمع آوری گردید. به علاوه، کیسه زباله در اختیار همه افراد قرار داده و از افراد خواسته شد تا نسبت به جمع آوری زباله های شخصی اقدام نمایند. در مسیر برگشت، زباله ها در مکان مشخص شده جمع آوری شدند. پرسشنامه های تکمیل شده با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز شدند. همچنین نمونه گیری از زباله های تولیدی، تفکیک، آنالیز و توزین آنها در محل صورت گرفت.
نتایج
نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد، سرانه زباله در اردوی سه روزه نیروهای بسیجی و سپاهی جهت صعود به قله سبلان، 485 گرم به ازای هر نفر در روز می باشد که شامل 6/18 درصد قوطی کنسرو، 3/9 درصد ظروف یک بار مصرف، 6/53 درصد کارتن و مقوا، 5/16 درصد نان خشک و 2 درصد مواد فسادپذیر تعیین گردید. همچنین بر اساس تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها، میانگین سابقه عضویت در بسیج و سپاه، سابقه کوهنوردی و سن به ترتیب 47/13، 87/5 و 93/33 به دست آمد.
بحث: یافته های این مطالعه نشان می دهد وضعیت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در این اردو نامطلوب می باشد و از مجموع پرسشنامه های تکمیل شده 94 درصد به اهمیت و ضرورت دفع بهداشتی زباله تاکید نموده اند. همچنین، در پاسخ به سؤال راه حل کاهش تولید زباله در کوهستان و تجمعات نظامی، آموزش به کوهنوردان، استفاده از مواد غذایی کم حجم و پرانرژی و ملزم نمودن افراد به جمع آوری و تحویل زباله در مکان مشخص به عنوان راه حل های مناسب معرفی شده است. همچنین، بر اساس یافته های این تحقیق میزان آشنایی افراد با نحوه جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در کوهستان معنی دار بوده و هر چه سابقه عضویت در بسیج و سابقه کوهنوردی و سن بیشتر باشد میزان آشنایی بیشتر بود.
با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می رسد، اصلی ترین و اساسی ترین پارامتر در کاهش زباله در کوهستان آموزش به افراد باشد. به علاوه، استفاده از مواد غذایی که زباله کمتری را تولید می کنند و نیز در نظر گرفتن مکان های خاص جهت جمع آوری زباله در مسیر اصلی کوهستان و به کارگیری تیم بهداشت محیط در اردوهای بزرگ و سراسری می تواند، ضمن کاهش مقدار زباله ها، از آلوده شدن محیط زیست پیشگیری نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p442321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!