تاثیر عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی درتشدید علایم روان پزشکی جانبازان اعصاب و روان

چکیده:
جانبازان اعصاب و روان به جهت حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل بهترین فرصت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی اقتصادی خود را از دست داده اند. جوانی و سلامت جسمی و روانی خویش را بدون هیچ چشم داشتی به پیشگاه خداوند تبارک و تعالی تقدیم نموده اند.
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر علایم روان پریشی بیماران اعصاب و روان جنگ می باشد. نمونه پژوهش، 138 نفر از جانبازانی است که بیش از یکبار سابقه عود بیماری را داشته اند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده که در سه بعد عوامل فردی، خانوادگی و عوامل اجتماعی و اقتصادی تنظیم شده است.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که در اکثر واحدهای مورد پژوهش 37 درصد مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه هستند و 4/1 درصد اختلال روان پریشی تشخیص داده شده است. در رابطه با عوامل مؤثر در تشدید علایم بیماری، 85 درصد مصرف نامرتب دارو، 9/64 درصد موارد ناشی از عدم مراجعه به پزشک معالج و 3/97 درصد از دست دادن شغل را در تشدید علایم خود مؤثر دانسته اند. از میان عوامل مؤثر خانوادگی، عدم سازش و همفکری و احترام متقابل پدر و مادر 2/72 درصد، همسر 3/91 درصد و فرزندان را 85 درصد در تشدید علایم روان پزشکی خود مؤثر دانسته اند و از میان عوامل اجتماعی، اقتصادی 8/97 درصد عدم برخورداری از تسهیلات رفاهی و امکانات تفریحی و 6/94 درصد مضیقه مالی را در تشدید علایم بیماری خود مؤثر دانسته اند و 8/81 درصد بدرفتاری همسایگان و دوستان را مؤثر دانسته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p442880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!