آلودگی رادیواکتیو حاصل ازحمله هسته ای درمنابع گیاهی

نویسنده:
چکیده:
پس ازیک حمله هسته ای یاحادثه مشابه آن، مواد رادیواکتیو در محیط پخش شده و باعث آلودگی می گردد. این آلوگی وارد هوا، آب، خاک و نیز گیاهان و جانوران می شود. انسان به عنوان مهمترین جزء محیط هم از طریق محیط فیزیکی اطراف و هم از طریق منابع گیاهی وجانوری آلوده درمعرض آلودگی رادیواکتیو پخش شده در محیط می باشد و تحت تاثیر سمیت شیمیایی و نیز سمیت تشعشعی این مواد قرار می گیرد.
دراین میان گیاهان به عنوان منبع اصلی پایه غذایی انسان که به صورت مستقیم پردازش شده، و یا با واسطه مورد استفاده قرار می گیرند، دارای اهمیت ویژه ای می باشند. بنابراین، بررسی آلودگی رادیواکتیو قابل جذب در محیط گیاهی، رادیونوکلئیدهای مهم جذبی، کمیت وکیفیت جذب آنها درگیاهان مختلف، پارامترهای مؤثر در جذب، تجمع رادیونوکلئیدی درگیاه، سرعت و نحوه انتقال آلودگی به جانوران، انتقال آلودگی به محصولات دامی، انتقال آلودگی به انسان به ویژه از طریق محصولات غذایی گیاهی، از جمله مواردی هستند که قابل توجه می باشند.
شناخت کمی وکیفی این موارد در مجموع، به مردم به طور اعم و به ارگان ها و سازمان های مسئول وتصمیم گیرنده به طور اخص، این توانایی را می دهد که درجریان یک جنگ هسته ای، استراتژی خود را درقبال منابع گیاهی مختلف که تاثیر زیادی درابعاد مختلف زندگی انسان دارند، تعیین کنند و در کوتاه مدت و بلند مدت نحوه استفاده از این منابع را مشخص نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p445364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!