وضعیت تغذی های ساکنین روستاهای بخش مرکزی همدان - 1382

پیام:
چکیده:
زمینه
ایران همانند سایر کشورهای در حال توسعه، در حال گذر سریع تغذی های است. از این رو می‎توان انتظار داشت با بهبود در شرایط اجتماعی و اقتصادی، بیماری هایی همانند اضافه وزن و چاقی افزایش یابد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری های تغذی های با استفاده از شاخص‎های آنتروپومتریک در ساکنین روستاهای بخش مرکزی همدان طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش‎ها: تعداد 614 نفر از افراد بالای 2 سال از 15 روستای بخش مرکزی همدان به روش خوشه‎ای انتخاب و اطلاعات انتروپومتریک آنها جمع آوری شد. در صورت قرار گرفتن افراد 2 تا 20 سال در محدوده SD2-< معیار قد و وزن بر اساس NCHS (National Centre for Health Statistics) آنها بصورت کم‎وزن، لاغر و کوتاه قد تغذی های طبقه بندی ‎شدند. برای تعیین چاقی و اضافه وزن در تمام گروه های سنی و کم‎وزنی در بالغین از شاخص توده بدن (BMI) استفاده شد.
یافته ها: در افراد 2 تا 20 سال مورد بررسی سوء‎تغذیه کم‎خواری شامل کم‎وزنی در 5/12 درصد، لاغری در3/12 درصد و کوتاه قدی تغذی های در 8/26 درصد و پرخواری در 9/11، درصد شامل 7/6 درصد اضافه وزن و 2/5 درصد چاقی، دیده شد. در افراد بالای 20 سال 5/5 درصد (اکثرا مرد) BMI کمتر از 5/18 درصد و 9/34 درصد (اکثرا زن) دارای اضافه وزن و چاقی بودند. در کل افراد، مبتلایان به اضافه وزن و چاقی 76/24 درصد و سوء‎تغذیه کم‎خواری 2/9 درصد بود.
نتیجه گیری: سوء‎تغذیه های کم خواری (2 نفر از هر 20 نفر) و پرخواری (5 نفر از هر 20 نفر) در ساکنین روستاهای بخش مرکزی همدان، حاکی از عدم تعادل در مصرف مواد غذایی متناسب با نیازها در هر دو جنس می‎باشد که لزوم آموزش تغذیه صحیح را در سطح این جامعه گوشزد می‎نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
magiran.com/p446025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!