اثر اتساع مری بر ترشح پایه و تحریک شده اسید معده در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
بخوبی اثبات شده است که اتساع مری از طریق رفلکس واگی- واگی موجب شل شدن معده می‎گردد. با این وجود تاکنون در مورد تاثیر این رفلکس بر عملکرد ترشحی معده تحقیقی انجام نشده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر اتساع مری بر ترشح پایه و تحریک شده اسید معده می‎باشد.
مواد و روش‎ها: موش های صحرائی نر از نژاد ویستار (Wistar) با وزن تقریبی 240-200 گرم، 24 ساعت قبل از آزمایش تحت گرسنگی قرار می‎گرفتند. حیوانات با کمک داروی بیهوشی یورتان (g/kg، i.p. 2/1) بیهوش، سپس تراکئستومی شدند. بعد از لاپاراتومی، معده از طریق دئودنوم جهت شستشو و اتساع لوله گذاری شد. همچنین جهت اتساع مری (10 دقیقه و به میزان ml 3/0)، یک بالون در انتهای مری قرار داده شد. تحریک ترشح اسید معده توسط اتساع معده، کارباکول (μg/kg، i.p. 4) و یا هیستامین (mg/kg، s.c. 5) انجام شد. اثرات واگوتومی، تجویز هگزامتونیوم (mg/kg، i.p. 10 + mg/kg/h، i.p.10)، مهار کننده نیتریک اکساید سنتاز (mg/kg، i.v.، L-NAME 10) و ال-آرژینین (mg/kg، i.p. 500) بر عملکرد اتساع مری نیز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: اتساع مری (10 دقیقه با حجم 3/0 میلی‎لیتر)، ترشح پایه و تحریک شده اسید معده توسط اتساع (0001/0>P)، کارباکول (01/0>P) و هیستامین (02/0>P) را بطور معنی‎داری کاهش داد. واگوتومی اثر مهاری اتساع مری بر ترشح تحریک شده اسید معده توسط اتساع را کاهش داد (05/0>P).
نتیجه‎ گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان می‎دهند که عصب واگ در عملکرد مهاری اتساع مری بر ترشح پایه و تحریک شده اسید معده نقش دارد. علاوه بر این، بنظر می‎رسد نیتریک اکساید (NO) نیز در این امر دخالت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
114
لینک کوتاه:
magiran.com/p446026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!