بررسی ارزش تشخیصی آسپیراسیون سوزنی ظریف در بررسی گره های تیروئید

پیام:
چکیده:
مقدمه
گره های تیروئید مشکل بالینی شایعی هستند و آسپیراسیون سوزنی ظریف (FNA) مهم ترین روش برای تشخیص ماهیت پاتولوژی این گره ها قبل از انجام جراحی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی دقت FNA در تشخیص بدخیمی گره های تیروئید انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی گذشته نگر، 1016 بیمار مبتلا به گره تیروئید در یک دوره ی شش ساله (از تیرماه 1378 تا تیر ماه 1384)، از بین مراجعه کنندگان به دو مرکز غدد و جراحی بررسی شدند. همه ی بیماران FNA شده و نمونه ها توسط دو آسیب شناس مجرب گزارش شد. در 104 مورد از بیماران امکان دسترسی به نمونه های تیروئیدکتومی وجود داشت؛ که در گروه اخیر بعد از مقایسه ی نتایج سیتولوژی و پاتولوژی، با منظور نمودن تشخیص های FNA بدخیم و مشکوک به عنوان مثبت سیتولوژیک و تشخیص های نهایی بدخیم (بدون در نظر گرفتن میکروکارسینوما) به عنوان مثبت پاتولوژیک، معیارهای ارزش تشخیصی FNA به دست آمد. علاوه بر آن، میزان بروز بدخیمی در گره تیروئید در کل بیماران بر اساس نتایج سیتولوژی محاسبه شد.
یافته ها
کل بیماران شامل 884 زن و 132 مرد (نسبت زن به مرد 7 به 1) با محدوده ی سنی 81-9 سال بودند. در بررسی 1016 نمونه ی FNA، نتایج زیر گزارش شد: 85% خوش خیم، 7% مشکوک، 9/0% بدخیم و 7% ناکافی. بیماران جراحی شده، 104 نفر شامل 85 زن و 19 مرد (نسبت زن به مرد 5/4 به 1)، با محدوده ی سنی 56-13 سال بودند. نتایج سیتولوژی قبل از عمل در این گروه، 5/62% خوش خیم، 5/35% مشکوک و 2% بدخیم و نتایج پاتولوژی نهایی 6/83% خوش خیم و 3/16% بدخیم بود. پس از مقایسه ی نتایج سیتولوژی و پاتولوژی، حساسیت 8/93%، ویژگی 7/72% و دقت تشخیصی 9/75% به دست آمد. هم چنین ارزش اخباری مثبت و منفی به ترتیب 4/38% و 4/98% بود. میزان مثبت کاذب 27% و میزان منفی کاذب 6% بود. در بیمارانی که با سیتولوژی مشکوک تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، 35% (13 نفر از 37 نفر) نتیجه ی پاتولوژی بدخیم داشتند. در این مطالعه میزان بدخیمی گره تیروئید به طور کلی 8/3% و به تفکیک در گره های منفرد 6% و در گره برجسته (prominent) در زمینه ی گواتر چند گره ای حدود 2% تخمین زده شد.
نتیجه گیری
در مجموع به نظر می رسد، FNA به دلیل حساسیت بالا و منفی کاذب پایین، روش قابل اعتمادی برای تشیخص بدخیمی در گره های تیروئید می باشد که در کنار قضاوت بالینی می تواند راهگشا باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p454686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!