بررسی وضعیت فاکتورهای انعقادی XIII، VII، II در بیماران آترواسکلروزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

آترواسکلروز یک بیماری مهم و شایع قلبی عروقی و نخستین عامل مرگ و میر به ویژه در جوامع صنعتی است. بررسی نقش عواملی مانند آنزیم ها، لیپیدها و لیپوپروتئین ها، آزاد ریشگان، پراکسیداسیون لیپیدها و فاکتورهای انعقادی در رخداد آترواسکلروز دارای اهمیت زیادی است. این پژوهش با هدف تعیین مقادیر فاکتورهای انعقادی در مبتلایان به آترواسکلروزیس انجام گرفت.

مواد و روش ها

این پژوهش در بخش قلب و عروق بیمارستان طالقانی بر روی 200 نفر مرد و زن در سنین 35 تا 70 ساله بدون پیشینه بیماری های ترومبوآمبولیک، مصرف داروی ضدبارداری (برای زنان)، سرطان، دیابت، اختلال انعقادی، انجام گرفت. از هر نفر به میزان 6 میلی لیتر خون سیاهرگی گرفته شد و در لوله های دارای ضدانعقاد قرار داده شد. پس از سانتریفوژ، پلاسمای نمونه ها جدا گردید. سرانجام مقادیر فاکتورهای انعقادی VII، II و XIII با روش رادیوایمونواسی در نمونه ها اندازه گیری شد.

یافته ها

یافته های این پژوهش نشان داد که افراد مورد مطالعه شامل 106 زن با میانگین سنی 56.7 سال و میانگین وزن 68.9 کیلوگرم، دارای میانگین پلاسمایی فاکتورهای انعقادی VII، II و XIII به ترتیب 136.9، 99.2 و 109.7 واحد بین المللی در دسی لیتر و 94 مرد با میانگین سنی 55.2 سال و میانگین وزن 72.9 کیلوگرم، دارای میانگین میزان پلاسمایی فاکتورهای انعقادی VII، II و XIII، به ترتیب 140.3، 101.8 و 110.6 واحد بین المللی در دسی لیتر بودند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این بررسی، می توان گفت فاکتورهای انعقادی VII، II و XIII ارتباط ویژه ای با آترواسکلروز ندارند و میزان آنها در بیماران آترواسکلروزی دگرگون نمی شود. در پژوهش های پیشین نظرات متناقضی در این باره (کاهش، افزایش یا عدم تغییر) ارایه شده است. در برخی پژوهش ها تغییر این فاکتورها به پلی مرفیسم هم ارتباط داده شده است که شاید در افراد ایرانی این موضوع موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p457144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!