آیا سلول های CD45RA+/RO+ و CD4+/CD8+ خون بند ناف پره ترم، خصوصیات عملکردی متفاوتی را در مقایسه با سلول های مشابه در خون بند ناف ترم نشان می دهند؟

چکیده:
سابقه و هدف گزارش های مختلف نشان می دهند که سلول های خونساز خون بند ناف نوزادان پره ترم، توانایی تکثیر و خصوصیت خود تجدید شونده بالایی را در مقایسه با مغز استخوان و خون بند ناف نوزادان ترم نشان می دهند. در این تحقیق، وضعیت سلول های ایمنی خون بند ناف پره ترم به عنوان مرحله ای از مراحل تکاملی و هم از جنبه بررسی وضعیت بی تجربه بودن، با سلول های مشابه در خون بند ناف ترم مقایسه شدند.
مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع تجربی بود. پس از جداسازی سلول های تک هسته ای از خون بند ناف ترم(بالای 37 هفته) و پره ترم(کمتر از 37 هفته) در محیط کشت کامل و حاوی ng/ml 50 PMA و m g/ml 1 یونومایسین در حضور مونن زین کشت داده شد. سپس با استفاده از ساپونین 1/0 درصد نفوذ پذیر شده، جهت بررسی میزان فعال شدن سلول ها پس از تحریک با PMA و یونومایسین، با منوکلونال آنتی بادی Anti-CD69 و برای ارزیابی تولید سایتوکاین با آنتی بادی های اختصاصی کونژوگه IL-2، IL-4، IFN- g و IL-10 رنگ آمیزی شد. میانگین درصد فراوانی سلول های تولید کننده سایتوکاین و میزان بیان سایتوکاین در فنوتیپ سلولی CD4+/CD8+، CD45RA+/RO با استفاده از دستگاه کولتر Epics-XL و با استفاده از نرم افزار Immuno-4 آنالیز شد. جهت تحلیل آماری نتایج از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و t(student''s t-test) با سطح معنی داری 05/0 p< استفاده شد.
یافته ها مطالعه فنوتیپ سلولی نشان داد که در میانگین درصد سلول های CD4+CD45RA+، CD4+CD45RO+ و CD8+CD45RO+ خون بند ناف ترم و پره ترم تفاوت معنی داری دیده نمی شود. مقایسه میانگین درصد سلول های CD3+، CD4+، CD8+، CD3+HLA-DR، CD4+ HLA-DR+ و CD25+ در خون بند ناف ترم افزایش معنی داری در مقایسه با خون بند ناف پره ترم نشان می دهد. علاوه بر این، مقایسه میانگین درصد سلول های تولید کننده سایتوکاین های IL-2، IFN- g، IL-4، IL-10 و میزان بیان آن ها تفاوت معنی داری را بین دو نوع سلول نشان نداد.
نتیجه گیری از آن جایی که سلول های ایمنی خون بند ناف پره ترم در مقایسه با خون بند ناف ترم از نظر عملکردی تفاوت معنی داری را نشان نمی دهند، پیوند سلول های بنیادی از این منبع سلولی نه تنها دارای رفتار ایمونولوژیک یکسان با خون بند ناف ترم به خصوص از نقطه نظر GVHD می باشد، بلکه با توجه به فراوانی و توانایی تکثیر بالاتر سلول های بنیادی آن و علاوه بر آن حضور پیش سازهای غیر بالغ تر از نظر انتوژنی، می تواند احتمالا نسبت به خون بند ناف ترم اولویت داشته در موارد پیوند کاربرد یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
189
لینک کوتاه:
magiran.com/p457860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!