بررسی رابطه مشارکت کارکنان با نگرش به کامپیوتر، هنجارهای ذهنی و اضطراب کامپیوتر در مراکز بهداشتی و درمانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از کامپیوتر در سالهای اخیر افزایش روزافزونی در محیط کار و محل زندگی داشته است. بکارگیری سیستمهای کامپیوتری در سازمانها بستگی به عوامل بسیاری دارد و مشارکت کاربران در استفاده از کامپیوتر یکی از عوامل مهم است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که با هدف بررسی رابطه مشارکت کارکنان با نگرش به کامپیوتر، توجه به مقررات سازمان بعنوان هنجارهای ذهنی در بکارگیری کامپیوتر و اضطراب به کامپیوتر انجام شده است. نمونه های این پژوهش 319 نفر از پرستاران و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی ایالت نیوسالت ولز استرالیا بودند. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه با 36 عبارت و در سه قسمت مشارکت؛ نگرش به کامپیوتر و هنجارهای ذهنی انجام گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که %86.8 کارکنان زن و %11.6 مرد بودند. بیشتر زنان 35-44 (%42.1) ساله و بیشتر مردان 45-54 (%42.9) ساله بودند. %34.7 نمونه ها پرستار و %65.3 از کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی بودند. مشارکت کارکنان در سیستمهای کامپیوتری سبب ایجاد نگرش مثبت کارکنان به کامپیوتر می شود (p<0.0001). نتایج همچنین نشان داد که بین مشارکت و ابعاد نگرش به کامپیوتر (مراقبت از بیمار، اضطراب به کامپیوتر و محرمانه ماندن اطلاعات بیمار) رابطه معنی داری وجود دارد. به علاوه، کارکنان با مشارکت بالا از بیماران بیشتر مراقبت کرده و بیشتر به محرمانه ماندن اطلاعات بیماران توجه می کنند و کارکنان با مشارکت بالا سطح کمتری از اضطراب کامپیوتری را در مقایسه با سایر کارکنان با سطح مشارکت پایین نشان دادند.یافته ها همچنین نشان داد بین مشارکت کارکنان و هنجارهای ذهنی رابطه معنی داری وجود دارد (p<0.0001) و کارکنان با مشارکت بالا بیشتر به مقرارت سازمان در رابطه با بکارگیری و استفاده از کامپیوتر علاقه نشان می دهند.
نتیجه گیری
جهت موفقیت در بکارگیری سیستمهای کامپیوتری و در نهایت رسیدن به اهداف سازمان، توجه به عوامل موثر در بکارگیری مانند مشارکت کاربران در سیستمهای کامپیوتری اهمیت بسیار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p463313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!