ارزیابی بالینی فیلم های چسبنده مخاطی بر روی لثه افراد سالم داوطلب

پیام:
چکیده:
مقدمه
چسبندگی حیاتی به چسبیدن یک پلیمر، مصنوعی یا طبیعی، به یک زمینه بیولوژیک اشاره می کند. هنگامی که این سوبسترا موکوس است، اصطلاح چسبندگی مخاطی استفاده می گردد. هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی بالینی اولین فیلم چسبنده مخاطی در ایران بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی - بالینی چهار فیلم D, C, B, Aچسبنده مخاطی بر مبنای اطلاعات تئوری در زمینه پلیمرهای چسبنده و خواص فیزیکی یک فیلم چسبنده مخاطی تهیه گردید و بدین منظور از ترکیبات هیدروکسی پروپیل متیل سلولز(HPMC)، پلی ونییل پرولیدون (PVP)و کاربوپل (C)به عنوان لایه چسبنده و نیتروسلولز (NC)و اتیل سلولز (EC)به عنوان لایه آب گریز استفاده شد.چهار فیلم مزبور به صورت دوسوکور (Double blind)در 20 فرد داوطلب سالم و بر روی مخاط لثه چسبنده ناحیه کانین فک بالا قرار داده شد و حداکثر مدت زمان باقی ماندن چسبندگی و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز یافته های خام به کمک نرم افزار آماری SPSSو باازمونهایChi-square، T-Testو اندازه گیری های مکرر انجام گرفت.
یافته ها
میانگین مدت زمان چسبندگی چهار فیلم تفاوت معنی داری را نشان داد (001/0P<) به نحوی که فیلم Aبیشترین زمان چسبندگی (13ساعت) و فیلم Dکمترین زمان (15/5 ساعت) را دارا بود، تحمل مخاطی فیلم های چسبنده خوب بود و غذا خوردن و نوشیدن تاثیری در جدا شدن فیلم از لثه نداشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد فیلم Aفیلم چسبنده مخاطی مناسبی باشد. البته تحقیق های بیشتری در مورد ضخامت و ابعاد مختلف این فیلم لازم است تا بتوان آن را به صورت فیلم چسبندهپوشاننده مخاط در درمان زخمهای دهان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p463845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!