بررسی استرس های شغلی گروهی از کارکنان سپاه

چکیده:
هدف
استرس شغلی نوعی کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی است که در آن درخواست های محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده انجام آن برآید. این تحقیق درصدد یافتن استرس های شغلی گروهی از کارکنان سپاه است.
مواد و روش ها
نمونه مورد مطالعه در این تحقیق عبارتند از 164 نفر از کارکنان سپاه که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت از پرسشنامه سنجش استرس کارکنان و پرسشنامه سنجش تنیدگی شغلی اسپیو بوده است.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصله 5/13درصد نمونه مورد بررسی دارای استرس شغلی زیاد و 9/72 درصد نیز داری استرس در حد متوسط بوده اند. در میان عوامل استرس زای مربوط به نقش 28 درصد نمونه در محیط فیزیکی دارای استرس زیاد بوده اند. در میان عوامل استرس زای شغلی مربوط به نقش بالاترین میانگین مربوط به استرس ناشی از محیط فیزیکی، دوگانگی نقش و پس از آن محدوده نقش و پایین ترین میانگین را استرس ناشی از مسئولیت به خود اختصاص داده است.در بین عوامل مختلف استرس زا بالاترین میزان همبستگی بین عامل استرس کار- خانواده و استرس کار بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج بدست آمده 63 درصد افراد در بعد تنیدگی ناشی از مسئولیت دارای استرس متوسط و 28 درصد در عامل محیط کار دارای تنیدگی زیاد بوده اند. بین استرس خانواده و کار و استرس کلی همبستگی بالایی مشاهده شد. نتایج پرسشنامه های تنیدگی و استرس یکدیگر را تایید می کند و این امر دلیل بر استرس زا بودن نوع کار واحد مورد مطالعه است. این نتایج در سایر مطالعات نیز مورد تائید قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p465211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!