بررسی اثرات سدیم فلوراید بر روی القاء تغییرات تخریبی سلولهای قلبی در موش صحرایی بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در طی پنجاه سال گذشته شواهد علمی متعددی نشان داده است که فلوراید احتمالا می تواند سبب کاهش طول عمر، ایجاد سرطان، انواع اختلالات روانی، تشدید استئوپروز و شکستگی استخوان لگن در افراد مسن شود.
فلوراید می تواند پاسخهای التهابی را القا کرده و موجب توقف سیکل سلولی و القای نوعی از مرگ سلولی تحت عنوان آپوپتوزیس در سلولهای جانوری در محیط کشت گردد. اما اطلاعات ما در مورد اثرات فلوراید بر روی هیستولوژی قلب بسیار ناچیز است. در مدلهای حیوانی گزارشات اندکی در مورد اثرات سدیم فلوراید بر روی القای تغییرات تخریبی در قلب وجود دارد. در مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته اثرات دراز مدت سدیم فلوراید بر روی سلولهای قلبی بررسی شده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات کوتاه مدت فلورزیس تجربی بر روی تغییرات هیستولوژیکی سلولهای میوکاردی در موش صحرایی است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 56 سر موش صحرایی بالغ نر نژاد Sprague dawley به طور تصادفی به گروه های تجربی و کنترل تقسیم شدند (هشت گروه٬ تعداد در هر گروه هفت سر). در گروه های آزمایشی سدیم فلوراید به میزان mg/kg/day10و 20 و به مدت 14 و 28 روز به صورت زیر پوستی تزریق شد. گروه های کنترل میزان هم حجمی از بافر فسفات را دریافت کردند. وزن قلب و وزن بدن در گروه های کنترل و آزمایش اندازه گیری شد و نمونه های قلب جهت مطالعات هیستولوژیکی آماده شدند و بصورت معمول رنگ آمیزی شدند. نتایج با استفاده از آزمون Student T-test آنالیز شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که وزن قلب و وزن بدن در گروه های آزمایشی در مقایسه با گروه های کنترل بطور معنی داری کاهش یافت. در گروه تجربی، میوکارد تغییرات دژنراتیوی را پس از تزریقات روزهای 14 و 28 نشان داد، این تغییرات شامل ظهور میوسیتهای هایپرکروماتیک و خونریزی های کوچک بود. در این گروه میوسیتهای دژنراتیو تغییراتی نظیر ناپدید شدن هسته ها، فیبرینولیزیس را نشان دادند. همچنین افزایش سلولهای بینابینی در بافت همبندی میوکاردیوم روی داد. میزان آسیب میوکارد ارتباط با دوز فلوراید تزریق شده داشت (05/0p<). در حیوانات گروه کنترل، میوکارد هیچیک از تغییرات ذکر شده را نشان نداد.
نتیجه گیری
تزریق سدیم فلوراید موجب کاهش معنی دار وزن بدن و وزن قلب در طی مراحل اولیه تزریق می شود. مطالعات هیستولوژیکی در طی این دوره تغییرات دژنراتیوی را در میوکارد نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p472736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!