مطالعه استریو لوژی بافت کلیه در موش صحرایی نر به دنبال تاثیر میدان الکترومغناطیسی

چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از روش های استریولوژی برای اندازه گیری اجزاء کلیه، راهنمای مفیدی برای تشخیص و ارزیابی روند بهبودی در این عضو می باشد. امروزه وسایل تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی درمحیط خانه، محل کار و تاثیر این امواج روی اعضاء توجه بسیاری از محققین را بخود جلب نموده است. تاثیر این امواج بر هر قسمت از کلیه با توجه به وابستگی بین اجزای ساختمانی کلیه سبب می گردد که آسیب به یک جزء، تقریبا اجزاء دیگر مثل بافت بینابینی گلومرول را نیز درگیر نماید.
روش بررسی
برای انجام این مطالعه تعداد 16 سر موش صحرائی از نژادWistar با میانگین وزن حدود 135 گرم تهیه و بطور تصادفی به دو گروه 8 تایی تقسیم گردیدند. گروه آزمایش موشها روزی 6 ساعت به مدت یکماه با شدت 1/0 میلی تسلا در میدان الکترومغناطیسی قرار گرفتند. گروه کنترل با همان شرایط در میدان قرار می گرفتند فقط دستگاه خاموش می گردید. موشها تحت بیهوشی عمیق تشریح گردیدند و از کلیه آنها پس از پروسس بافت با میکروتوم، برشهای پنج میکرونی تهیه و با روش هماتوکسیلین ائوزین رنگ آمیزی گردید. سپس حجم کل کلیه، مدولا وکورتکس و حجم کل گلومرولها با استفاده از اصل کاوالیه محاسبه شد. و نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون آماری T. test آنالیز گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که میانگین حجم کل کلیه و کورتکس در دو گروه کنترل و آزمایش اختلاف معنی داری را نشان نداد (05/0p>). و نیز میانگین حجم مدولا و میانگین نسبت حجم گلومرولها به حجم کل کلیه در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری را نشان می دهند (05/0p<).
نتیجه گیری
آنچه از این پژوهش می توان نتیجه گرفت این است که میدان الکترومغناطیسی بر بافت کلیه تاثیر دارد و این تاثیر می تواند بر روی حجم کلیه و یا تاثیر هیستوپاتولوژیک بر روی بافت کلیه باشد. منتهی در شدتهای متغیر، تاثیرات تفاوت خواهند داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p472739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!