بررسی مقایسه ای خارج دهانی ریزنشت چهار نوع سیستم چسبنده عاجی در ترمیم های کامپوزیتی دندانهای شیری و دایمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مشکلات رایج در ترمیم های کامپوزیتی، ریزنشت از لبه های ترمیم می باشد. استفاده از سیستم های چسبنده که باند مطلوب با دندان برقرار می کنند، می تواند در کاهش ریزنشت موثر باشد. تحقیق حاضر با هدف مقایسه چهار سیستم چسبنده عاجی در کاهش میزان ریزنشت ترمیم های کامپوزیت رزین در دندانهای شیری و دایمی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، حفرات کلاس V در 80 دندان کانین شیری و 80 دندان پره مولر دایمی کشیده شده سالم انسان، به گونه ای که حاشیه اکلوزالی حفرات در مینا و لبه لثه ای آنها در حدود 1 میلیمتر پایین تر از CEJ قرار داشته باشد، تعبیه گردید. دندانها به دو بخش دایمی و شیری که هر کدام شامل 4 گروه 20 تایی بودند، تقسیم شدند. حفرات در چهار گروه دندانهای دایمی توسط چهار سیستم چسبنده شامل،Scotchbond Multipurpose، Single Bond، Clearfil SE Bond و Prompt L-Pop و با کامپوزیت رزین های مربوطه ترمیم گردیدند. همین روند در 4 گروه دندان شیری انجام گرفت. پس ازپرداخت ترمیم ها و انجام ترموسیکل، نمونه ها در محلول فوشین 0.5% به مدت 24 ساعت نگهداری شدند. بعد از آن در جهت باکولینگوالی برش داده شده و برای بررسی نفوذ رنگ در زیر استریومیکروسکوپ قرار گرفتند. جهت مقایسه ریزنشت بین گروه ها از آزمون کروسکال والیس و آزمون تکمیلی Dunn استفاده گردید و 0.05>P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
بررسی بر روی چهار سیستم چسبنده در دندانهای دایمی در مارجین اینسیزالی و لثه ای و در مارجین اینسیزالی دندانهای شیری اختلاف معنی داری نشان داد (به ترتیب P=0.000، P=0.002، P=0.000). با مقایسه عملکرد هر یک از سیستم های آزمایشی به طور جداگانه بین دندانهای دایمی با شیری و در دو مارجین اینسیزالی و لثه ای تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نشد. تنها PLP اختلاف آماری واضحی را در ریزنشت مارجین لثه ای نشان داد (P=0.009). به طوری که کاربرد PLP در دندانهای شیری نسبت به دایمی، سیل سرویکالی بهتری را نشان داد. CSEB نتایج قابل قبولی را در کاهش ریزنشت حاشیه سرویکالی و اینسیزالی دندانهای شیری به همراه داشت.
بحث و نتیجه گیری
عملکرد سیستم های SBMP، SB و CSEB در دندانهای شیری و دایمی، می تواند با نتایج قابل قبول کلینیکی همراه باشد و تنها PLP (به استثنای مارجین لثه ای شیری) در کاهش ریزنشت، عملکرد ضعیفی را نشان می دهد. با توجه به اهمیت سهولت و کوتاهی مراحل کلینیکی در کودکان و نیز نتایج مطلوب CSEB در دو حاشیه مینایی و عاجی دندانهای شیری، به نظر می رسد که می توان از این سیستم در کاهش ریزنشت ترمیم های کامپوزیت رزین بهره گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p477696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!