بررسی اثر برداشت کلاژن بر میزان استحکام باند برشی چهار سیستم باند عاجی یک جزیی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به دست آوردن چسبندگی مواد ترمیمی با عاج دندان به عنوان یک بستر مرطوب و دینامیک یکی از موضوعات مهم دندانپزشکی ترمیمی به خصوص دندانپزشکی محافظه کارانه است. چسبندگی اغلب سیستمهای باندینگ عاجی کنونی بر اساس تشکیل لایه هیبرید و ایجاد گیر میکرومکانیکال است. یافته های جدید در ارتباط با مکانیسم چسبندگی به عاج بیانگر افزایش پایداری باند در صورت برداشت کلاژن از سطح عاج دمینرالیزه می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برداشت کلاژن بر روی استحکام باند چهار سیستم باند عاجی یک جزیی با توجه به تفاوتهای ساختاری آنها انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه به روش تجربی و با تکنیک مشاهده ای بر روی 56 دندان پره مولر سالم انسان انجام گرفت. در سطوح باکال و لینگوال دندانها، سطح صافی از عاج ایجاد شد. نمونه ها به هشت گروه 14 تایی تقسیم شدند به نحوی که در هر گروه، 7 سطح باکالی از 7 دندان و 7 سطح لینگوالی از 7 دندان پره مولر دیگر قرار گرفت. سطح عاج توسط اسید فسفریک %37 به مدت 15 ثانیه اچ و سپس شستشو داده شد. در چهار گروه به عنوان کنترل، سیستمهای باند یک جزیی Single Bond (3M)، Prime & Bond NT (Dentsply)، Excite (Vivadent) و One Step (Bisco) با تکنیک باند مرطوب به کار برده شد. سپس یک استوانه از کامپوزیت Z100 (3M) به قطر 3 میلیمتر و ارتفاع 2 میلیمتر به دندان باند گردید. در چهار گروه دیگر پس از دمینرالیزاسیون عاج با اسید، از هیپوکلریت سدیم %5.25 جهت برداشت مواد آلی سطح عاج به مدت یک دقیقه استفاده شد. پس از آن سیستمهای ذکر شده با روش باند مرطوب جهت باند استوانه کامپوزیتی به کار رفت. پس از یک هفته نگهداری در آب مقطر با دمای اتاق 24) درجه سانتیگراد(نمونه ها تحت 3000 سیکل حرارتی در حمام آب بین 55-5 درجه سانتیگراد قرار گرفتند. استحکام باند برشی نمونه ها به وسیله دستگاه تست مکانیکی اینسترون و توسط یک تیغه به فرم چیزل و با سرعت 0.5 میلیمتر در دقیقه اندازه گیری شد. داده ها به وسیله آزمونهای Two Way ANOVA و Tukey HSD مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و p<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار استحکام باند برشی به عاج)برحسب (Mpa تمامی گروه ها به ترتیب زیر بود:One Step+H=19.72± 2.01 One Step=19.60 ±1.83Single Bond+H=18.26 ±2.85 Single Bond=21.44 ±3.93Prime & bond NT+H=26.98 ±5.70 Prime & bond NT=26.51 ±5.02Excite+H=19.07 ±8.94 Excite=29.78 ±3.85تجزیه و تحلیل داده نشان داد که استفاده از هیپوکلریت سدیم %5.25 به مدت 1 دقیقه در سطح عاج دمینرالیزه استحکام باند برشی سیستمهای Excite و Single Bond را به طور قابل ملاحظه ای کم نمود (P<0.05). استحکام باند برشی سیستمهای One Step و Prime & Bond NT با این روش افزایش یافت؛ ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (P>0.05).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر، برداشت کلاژن سطح عاج دمینرالیزه با هیپوکلریت سدیم موجب کاهش معنی دار استحکام باند برشی سیستمهای با پایه آب/ الکل می گردد؛ در حالی که استحکام باند سیستمهای استونی تغییر نمی نماید، بنابراین بسته به نوع سیستم باندینگ و حلال آن، این روش، استحکام باند متفاوتی را ایجاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p477765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!