مقایسه تاثیر پنج تکنیک مختلف آماده سازی کانال بر آناتومی اولیه کانال های شبیه سازی شده دارای انحنای شدید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ایجاد یک شکل مخروطی ایده آل در کانال های دارای انحنا و یا در دندان هایی که سیستم کانال ریشه پیچیده دارند، به آسانی امکان پذیر نیست. در این حالت، پیچیدگی مورد به طور قابل توجهی افزایش یافته و ممکن است تکنیک های آماده سازی که در موارد ساده تر نتایج مطلوبی داشتند، موفقیت آمیز نباشند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر پنج تکنیک مختلف آماده سازی کانال بر آناتومی اولیه کانال های شبیه سازی شده دارای انحنای شدید، انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی، 100 بلوک از جنس پلی استر ساخته شد که همه دارای کانالی با زاویه انحنای 45o، شعاع انحنای حدود 2.55 میلیمتر و طول قسمت مستقیم 8 میلیمتر بودند، سپس نمونه ها به 5 گروه آزمایشی تقسیم شدند (20 کانال در هر گروه) و آماده سازی کانال ها با تکنیک های Step-back،Balanced force، Passive step-back با استفاده از فایل های Flex-R و Ni-Tiدستی و hybrid (Step-down-Step-back) با استفاده از فایل های Ni-Tiچرخشی XtremRace صورت گرفت. پس از آن تصاویری که قبل و بعد از آماده سازی با استفاده از دوربین دیجیتالی تهیه شده بودند روی هم قرار داده شد و با استفاده از برنامه کامپیوتری آنالیز تصویر، عرض های قبل و بعد از اینسترومنتیشن در? نقطه اندازه گیری و مقایسه شدند: 1- ناحیه مدخل کانال (O) 2- نقطه مابین نقطه شروع انحنا تا مدخل کانال (HO) 3- نقطه شروع انحنا (BC) 4- نقطه قله انحنا (AC) 5- نقطه پایانی آماده سازی کانال (EP). زمان آماده سازی، تغییرات طول کارکرد و شکستگی و تغییر شکل اینسترومنت ها نیز در هر گروه بررسی شد و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری ANOVA و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. P<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
در نقطهEP، جا به جایی کانال در تمامی گروه ها به سمت خارج از انحنا بود، ولی از این نظر اختلاف معنی داری بین گروه های مختلف وجود نداشت (P>0.05). در نقطه BC، جهت جا به جایی تمام کانال ها به سمت داخل انحنا بود. در این نقطه، هم از نظر جهت و هم مقدار جابه جایی بین گروه های مختلف، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت، به طوری که متوسط مقدار جابه جایی در گروه Passive step-back، بیشترین و در گروه hybrid، کمترین مقدار بود. تنها اینسترومنت های شکسته و تغییر شکل یافته، فایل های Flex-R بودند. کمترین مدت زمان آماده سازی مربوط به گروهXtremRace و بیشترین در گروه Passive step-back بود (P<0.001).
نتیجه گیری
به طور کلی در مطالعه حاضر، تکنیک هایی که در آنها از فایل های نیکل تیتانیوم استفاده شده بود، انحنای کانال را به میزان کمتری تغییر داده بودند. سریع ترین تکنیک که کمترین تغییر را در انحنای کانال ایجاد نموده بود، اینسترومنتیشن با فایل های چرخشی XtremRace بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p477856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!